Gå til innhold

Kjønnssykdom, men hvilken?

Anbefalte innlegg

Etter et kortvarig forhold på noen måneder tipset min partner meg om at hun muligens hadde chlamydia. Hun hadde ikke selv testet seg.

Jeg gikk til legen og testet meg for både gonorre og chlamydia. Både denne testen og en påfølgende kontrolltest var negative.

Men "noe" har jeg. I ettertid ser jeg at symptomene oppstod bare dager etter at vi innledet vårt forhold. Jeg hadde også lagt merke til at hun hadde en "rødhet" på yttre skamlepper. Mine egne symtomer tilskrev jeg da "mekanisk slitasje" :-), siden det var en stund siden jeg hadde hatt sex.

Symptomene er tilbakevendende hovenhet/sårhet og rødhet på/under forhuden. Det er også rødhet rundt urinrørsåpningen og flekkvis på hodet. Hovenheten kan være ganske kraftig og er tilbakevendende med ukers mellomrom. Symtomene er kraftigst ved f.eks lengre fjellturer hvor hygienen kan være litt manglende. Det er også en kraftigere vesking enn normalt i den forbindelse. Tidligere var det en meget lett svie ved urinering, men den er borte. Men ved sædutløsning er det fortsatt en slags svie som ikke var der tidligere. I den senere tid har jeg også kjent en slags irritasjon i pungen.

For meg virker dette som om jeg har en form for bakterieinnfeksjon. Jeg har lest at det finnes en annen type chlamydia enn den normale, og som denne testen ikke fanger opp. Kan det være denne jeg har? Eller noe helt annet?

Jeg testet meg hos min fastlege på mitt hjemsted. Er det noe sted i Oslo som kan anbefales for en ny test?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86753-kj%C3%B8nnssykdom-men-hvilken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Din beskrivelse passer ganske godt med en eller annen form for infeksjon. Gonorre er svært sjelden i Norge og du skal ha enten utenlandske forbindelser, eller ganske mye uflaks hvis du skal plukke opp GK. Når det gjelder Chlamydia er det flere forskjellige symptomer som kan følge en infeksjon. Svie og rødhet er en, noe mer kronisk betennelse er en annen, av og til ganske uten symptomer. De testene som brukes av de fleste norske mikrobiologiske laboratorier er meget sensitive, og plukker opp 98-99% av alle tilfellene, elv uten symptomer. Da er det forutsatt riktig prøvetaking. Det er to måte å ta og sende prøver på Chlamydia: den ene er med pensel fra urinrøret, det er den klassiske som har vært brukt i flere år. Det er ikke helt uten ubehag å ta slike prøver fra menn, penselen skal et stykke inn i urinrøret. Den andre som nå brukes i tiltagende grad er urinprøver. Men man skal være sikker på at laboratoriet din lege bruker undersøker urin. Begge er meget gode. En ny prøve kan ikke skade. Spør din lege hvilket laboratorium han/hun sender prøven til.

Det finnes også andre bakterier som kan forårsake betennelse i urinrøret: bl.a. streptokokker, og noen andre. De skal kunne påvises hvis prøven dyrkes med tanke på bakterier. Det samme gjelder også sopp. Soppinfeksjonen Candida er ganske hyppig men det er ikke ofte at den forårsaker svie og smerter, mest kløe og utflod. Men man kan ikke være sikker uten at det er undersøkt på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...