Gå til innhold

Magesmerter

Anbefalte innlegg

Sven1365380440

Hei.

Jeg har i lengre tid, (ca. 1 år) hatt store problemer med magen. Og det virker som det bare blir verre og verre.

Symptomer: Oppblåst, smerter midt under brystbenet, og/eller litt nedenfor brystbenet på venstre side.

Ofte også stikkende smerter til høyre for navelen.

Jeg går og raper hele tiden, små korte rap.

Jeg føler meg kvalm og oppblåst nesten hver eneste dag, og når smertene setter inn, enten i brystet, eller i tarmene, må jeg bare stoppe opp og stå stille, sette meg og sitte i ro en stund, eller legge meg ned.

Jeg har selvfølgelig allerede vært hos en lege, men føler at han kan litt for lite om mitt problem.

Jeg har tatt en pusteprøve for å undersøke om jeg hadde magesårbakterier, men det hadde jeg ikke.

Jeg har vært på røntgenundersøkelse, uten at det ble funnet noe galt med spiserør eller magesekk. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding om at det var noe galt med blodprøver, eller urinprøver jeg har avlevert.

Fastlegen min har foreslått, og jeg har brukt Zantac 75 mg, Pepcidin 20 mg, og Nexium 20 mg.

Disse tablettene hjelper av og til, men ikke nok. Og jeg kan vel ikke fortsette å spise tabletter hver eneste dag.

P.g.a. smertene i tarmene, som muligens skulle skyldes luft, har jeg nå også forsøkt Ceolat. Jeg merker ingen effekt på Ceolaten etter 3 dager.

Det er like ille både før og etter at jeg har spist eller drukket, men blir værre hvis jeg har spist veldig mye.

Det blir heller ikke vondere hvis jeg drikker kaffe. (Men jeg har allikeveli kke drukket kaffe på over 1 uke nå, for å se om det hjelper)

Nexium er de tablettene som jeg synes har virket best, men jeg føler meg så utrolig sulten ca. 1 time etter at jeg har tatt tabletten, og det romler noe forferdelig i magen.

Andre opplysninger:

Jeg er 44 år, mann, ikke overvektig, drikker ikke alkohol, røyker 10 - 15 pr. dag. Drikker nesten daglig 1 til 2 kopper kaffe, spiser normalt 3 - 4 ganger om dagen. Har tidligere funnet ut at hvis jeg spiser fårekjøtt, eller noe mer enn litt hvitløk, får jeg skikkelig mageknip. (og blir oppblåst).

Da jeg var ca. 10 år ble jeg pumpet fordi jeg skulle få narkose i forbindelse med et komplisert brudd. Etter det har jeg blitt slik at hver gang noen forsøker å putte noe ned i halsen på meg, så begynner jeg å brekke meg.

Enten det er en spatel eller en gastroskopislange.

Jeg var til en gastroskopisk undersøkelse da jeg var ca. 20 år, men ble ikke undersøkt fordi jeg kastet opp bare jeg så gastroskopislangen.

Jeg føler nå at problemet mitt har tatt helt overhånd. Jeg har blitt usosial, og vil helst bare slappe av for meg selv. Jeg "orker" ikke gå ut med venner, familie eller samboer, og det gode humøret, og spontanieteten er helt borte.

I tillegg går jeg rundt med usikkerheten på hva som kan være galt, om det er noe alvorligere galt, om dette nå har blitt et kronisk problem, osv.

Litt tidligere i høst var jeg sykemeldt i 14 dager p.g.a. problemer med magen, og fordi jeg følte meg helt utslitt fordi magen gjorde at jeg ikke fikk sove om natten.

Jeg gikk da stort sett bare og surret for meg selv hjemme, men etter ca. 8 - 10 dager begynte jeg å føle meg i form igjen.

Spørsmålet jeg nå har er hva jeg kan gjøre for å få rett undersøkelse/behandling.

Og jeg vet ikke om det er riktig, men kan jeg be om å bli sykemeldt for det samme problemet om igjen, helst 2 - 3 uker?

Er det noe jeg kan spise/drikke som hjelper?

Eller er det noe jeg absolutt bør holde meg unna?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86913-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Får en umiddelbar følelse av at problemet ditt ikke er magen, men at mageproblemene kommer sekundært til stress, angst eller depresjon. Synes iallfall du bør tenke på om dette kan være årsak, svært mange får kroppslioge plager av psykiske vansker. Og så blir altfor mye fokus satt på å utrede plagene fysisk, og å prøve ulike dietter etc. Dersom magen var helt bra en periode; ville du straks tatt opp ditt sosiale liv, trivdes igjen og sovet godt? Litt provoserende spørsmål, men noen ganger er det nyttig å sette ting på hodet. Du bør kjenne litt på dette, og eventuelt tørre å snakke med fastlegen din om dette. Dere må lage et opplegg sammen der dere begge er trygge på at alvorlig tarmsykdom er utelukket, deretter får dere evt. samarbeide om å løse andre årsaker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/86913-magesmerter/#findComment-474543
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...