Bella Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Sønnen min blir 2 år denne måneden. Fra han var ca 9mnd(jeg ammet han frem til han var 10 mnd, og fra han var 10 - 12 mnd fikk han morsmelkerstatning)ble han plaget med hyppig avføring (ca 6 ganger om dagen) og han ble forferdelig sår. Det kunne gå bare noen minutter fra han bæsjet seg ut til han fikk åpne sår på rompa. På 1 års kontrollen tok vi opp dette med legen. Vi holdt han borte fra melkeprodukt som brunost,prim, vanlig melk og yougurt. Han ble mye bedre. Vi sluttet å gi han brunost og prim, og melk ville han nesten aldri ha. Rosiner reagerte han også på, så det sluttet vi også med. Han kunne da over perioder være nesten helt fin, for så å få tilbakefall. I løpet av året som har gått nå får han løs avføring som etser på huden et par ganger i uken. Vi skjønner ikke helt hvorfor. Han kan ha spist akkurat det samme som han har gjort da han har vært bra. Tidligere i høst prøvde vi å se om han tålte brunost og prim igjen. Men det ble bare fryktelig igjen, så det sluttet vi med etter et par dager. Han får melk en gang om dagen i barnehagen, men han vil aldri ha det hjemme. Nå tenkte jeg å bestille time hos legen for å få utredet dette bedre. Hva synes legen om dette, tror du det er grunn for å mistenke melkeallergi, eller annen type allergi? Han har fortsatt oftere avføring enn andre barn (i flg barnehagen), ca. 4 ganger hver dag og den er fremdeles stort sett løs. Vekten hans er bra, og han har lagt på gjennomsnittet på kurven. Er veldig takknemlig for svar, både fra lege og andre som har erfaringer på dette feltet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8694-har-2-%C3%A5ringen-min-melkeallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. november 2000 Del Skrevet 5. november 2000 Kjære Bella Slik du beskriver det kan det høres ut som sønnen din har en melkesukkerintoleranse (laktoseintoleranse). Da er det ganske typisk at brunost og prim gir mest symptomer og diare er et vanlig symptom ved slik intoleranse. Melkeallergi har han nok ikke, da ville han blitt mye dårligere av den melken han får i barnehagen. Ved laktoseintoleranse tåles små mengder melk, og aller best laktoseredusert melk. Gulost går bra, men ikke brun ost. Norsk yoghurt inneholder tørrmelkpulver og vil derfor gi symptomer, men kan tåles i veldig små mengder. Den individuelle følsomheten er veldig forskjellig, noen med laktoseintoleranse tåler nesten ikke noe melk/yoghurt, mens andre kan drikke et lite glass melk eller spise litt yoghurt om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8694-har-2-%C3%A5ringen-min-melkeallergi/#findComment-40959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.