Gå til innhold

Primær Pulmonal Hypertensjon

Anbefalte innlegg

bekymret sørlending

Jeg ble dårlig for litt over to måneder siden under en flytur, og har ikke kommet meg helt siden. Har tatt mange undersøkelser. Fått brev fra lungelegen hvor han sier følgende: "Det vises til denne pasientens opphold hos oss, Hun har et oksygen-metningsfall som er for kraftig under anstrengelse. Dersom denne pasientens plager vedvarer kan egen lege henvise pasienten til ekko-cor med spørsmål om trykkforhold på høyre side som mulighet for en primær pulmonal hypertensjon eller en kan henvise pasienten poliklinisk til Glittreklinikken for å få gjort en gangtest/belastningstest med oksygenopptak samt vurdering av arbeidskapasitet." Kan der gi meg en nærmere forklaring hva primær pulmonal hypertensjon er, og hvilke symtomer en får. Og hva betyr det at oksygen-metningsfallet er for kraftig under anstrengelse. Jeg bekymrer meg, da det eneste heg finner er at dette er dødelig. Fikk beskjed fra min lege via brev på julaften, så det er ikke lett å få tak i henne nå. Fint hvis dere kan svare så fort som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87032-prim%C3%A6r-pulmonal-hypertensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-bekymret sørlending.

Det er klart at du bør få en samtale med legen som så langt har undersøkt deg og i etterkant har skrevet til deg.

Men "primær pulmonal hypertensjon" menes at blodtrykket i kretsløpet mellom hjerte og lunger kan være for høyt. Årsak til dette er svært ofte ukjent. Ved lungesykdommer kan dette også skje, men da kaller man det ikke primært.

At oksygen-metningen faller ved anstrengelser slik som legen beskriver, kan tildels skyldes hjertet og tildels lungene. Men dette må klart utredes videre, som anbefalt. Ecco- doppler undersøkelse av hjertet er vel det første som bør gjøres. Dette kan gjøre ved sykehusene og ved spesialklinikker.

Wenke Lunde, Sykepleier

Et lite ekstrasvar fra meg også: "oksygenmetningsfallet er for kraftig under anstrengelse" betyr rett og slett at fra å ha et oksygennivå på 96-100% (sirka) for en frisk person, vil ditt oksygeninnhold synke betydelig under dette under anstrengelse. Noen lungesyke har dette problemet, og for en del av disse betyr det at de må ha ekstra oksygentilførsel under anstrengelse. For å teste ut om de virkelig trenger dette, har man flere metoder, bl a gangtest, som du nevner at du kan få tatt på Glittreklinikken. Der vil du også få tatt en del andre pusteprøver som skal gi svar på de spørsmålene som du nevner.

Dette bare for å klargjøre problemstillingen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...