vanilje Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Har kommet dit at jeg om ikke så lenge er nødt til å ha en sånn undersøkelse, men bare tanken på hele greia gir meg panikk. (Er ikke gravid eller noe sånt altså...) Kan jeg nekte? (sikkert ikke så smart....) Narkose? (hva skal til for å få det igjennom?) Har en veldig ok lege, men jeg vil ikke at han skal foreta en sånn undersøkelse på meg... Noen forslag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nebby Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hei på deg. Vet du, jeg undrer meg over hva som gjør at du må ha en slik undersøkelse. Finner ikke nioen forklaring. Selv har jeg vært der, du er, etter mange år med overgrep. Jeg opplevde det og gjør det vel fremdelse at når jeg har gyn undersøkelser så låser jeg meg ute fra verden, går på en måte inn i meg selv. Kan du ikke bytte til en kvinnelig lege, eller be om å fåen henvvisning til gyn. Pol på sykehuset der du bor, og da sørge for at du får en kvinnelig? Ellers kan du jo ta med en du stoler 10000000% på og få støtte der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/#findComment-475445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klem til deg Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Du kan selv bestemme hvem som skal ta en slik undrsøkelse på deg, jeg har en veldig hyggelig fastlege, men ber allikevel om henvisning il gynekolog for slike undersøkelser. Henvisningen kan du bruke hos hvilken gynekolog du vil, (dame/ mann, ung/ gammel). Det er helt normalt å ha med en venninne / søster /kjæreste til legen hvis du føler det gjør det tryggere (denne behøver ikke å se selve undersøkelsen, men være i rommet /utenfor / hva du vil). Snakk også med legen om du virkelig trenger en g.u., det er selvsagt lurt med en kreftprøve hvert tredje år, men det må veies opp mot den redselen du har for undersøkelsen. Men det kan jo være andre grunner til at du bør undersøkes også. Tror det skal mye til for å få narkose, men avslappende medisin kan du sikkert få hvis du snakker med legen din om dette. Snakk med fastlegen, og be om en henvisning til en gynekolog ( legen kan anbefale en hvis du ikke vet om noen) hvis du føler det er enklere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/#findComment-475498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Hei på deg. Vet du, jeg undrer meg over hva som gjør at du må ha en slik undersøkelse. Finner ikke nioen forklaring. Selv har jeg vært der, du er, etter mange år med overgrep. Jeg opplevde det og gjør det vel fremdelse at når jeg har gyn undersøkelser så låser jeg meg ute fra verden, går på en måte inn i meg selv. Kan du ikke bytte til en kvinnelig lege, eller be om å fåen henvvisning til gyn. Pol på sykehuset der du bor, og da sørge for at du får en kvinnelig? Ellers kan du jo ta med en du stoler 10000000% på og få støtte der. Jeg har fått full narkose ved tidligere g.u'er - med årsak til overgrepene jeg opplevde som barn. Jeg ble henvist fra fast legen min , med spørsmål om det gikk an å gi meg narkose under undersøkelsen. Jeg har hatt et problem med uregelmessige/langvarige blødninger i mange år , og det var blandt annet noe av grunnen til at undersøkelsen ble gjort i narkose. Det ble skrapt ut en del av livmorslimhinnen , og dette er vanligvis noe de gjør enten i lokalbedøvelse eller narkose. Fordi jeg hadde en stygg overgreps historie bak meg , var det ikke så veldig vanskelig å få legene til å gå med på narkose. Så lenge du er frisk med hensyn til hjerte og lunger( sirkulasjon) og ellers ikke lider av noen alvorlige fysiske sykdommer , skulle det nok gå bra å få en såpass kortvarig narkose. Men , som sagt , du er nødt til å få henvisning fra legen din. Be han om å fortelle litt om forhistorien din i henvisningen. Be gjerne om å få komme til en kvinnelig gynekolog, hvis det føles bedre for deg. Du kan jo be om at du kun vil snakke med gynekologen først og så ta en avgjørelse om hvordan du vil det skal skje etterpå. Du bør være forberedt på at gynekologen /andre leger ikke har den helt store forståelsen for dette , men de aller fleste er greie å skjønner "skissa". Jeg råder deg til å ta dette opp med fast legen din , fortell han at du er livredd og at du kunne tenke deg å få narkose ved en eventuell g.u. Dette skulle ikke være umulig å få til. Håper du fikser det på en eller annen måte. Lykke til videre... Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/#findComment-475683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En som undres Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Jeg har fått full narkose ved tidligere g.u'er - med årsak til overgrepene jeg opplevde som barn. Jeg ble henvist fra fast legen min , med spørsmål om det gikk an å gi meg narkose under undersøkelsen. Jeg har hatt et problem med uregelmessige/langvarige blødninger i mange år , og det var blandt annet noe av grunnen til at undersøkelsen ble gjort i narkose. Det ble skrapt ut en del av livmorslimhinnen , og dette er vanligvis noe de gjør enten i lokalbedøvelse eller narkose. Fordi jeg hadde en stygg overgreps historie bak meg , var det ikke så veldig vanskelig å få legene til å gå med på narkose. Så lenge du er frisk med hensyn til hjerte og lunger( sirkulasjon) og ellers ikke lider av noen alvorlige fysiske sykdommer , skulle det nok gå bra å få en såpass kortvarig narkose. Men , som sagt , du er nødt til å få henvisning fra legen din. Be han om å fortelle litt om forhistorien din i henvisningen. Be gjerne om å få komme til en kvinnelig gynekolog, hvis det føles bedre for deg. Du kan jo be om at du kun vil snakke med gynekologen først og så ta en avgjørelse om hvordan du vil det skal skje etterpå. Du bør være forberedt på at gynekologen /andre leger ikke har den helt store forståelsen for dette , men de aller fleste er greie å skjønner "skissa". Jeg råder deg til å ta dette opp med fast legen din , fortell han at du er livredd og at du kunne tenke deg å få narkose ved en eventuell g.u. Dette skulle ikke være umulig å få til. Håper du fikser det på en eller annen måte. Lykke til videre... Klem Hei Firebird, fint at dere som har vært utsatt for traumatiske oppelevelser, blir møtt på en måte som er god for dere. Men jeg har et spørsmål, stilt av uvitenhet og nysgjerrighet: Er det ikke like belastende å ha en slik undersøkelse i full narkose? Da er man jo helt forsvarsløs og uten viten/kontroll om hva som faktisk skjer/gjøres med ens egen kropp? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/#findComment-475684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg får alltid full narkose ved GU. For meg er det viktig å ikke huske noe etterpå, så jeg kan late som det aldri har skjedd. Om noen foreslår noe annet blånekter jeg bare. Har blitt flink til slikt etter hvert. Heldigvis er det lenge siden jeg har behøvd GU. Celleprøve blåser jeg i. Håper du finner en god løsning for deg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87092-overgrep-og-gu/#findComment-476640 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.