Gå til innhold

psykopat


Gjest enveninne

Anbefalte innlegg

Gjest enveninne

Hei!

Er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon om symptomer/ tegn på at en person er psykopat?

På forhånd tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lån på biblioteket en bok som heter 'Sjarmør og tyrann'.

Den er anbefalt som veldig god og riktig og dette temaet.

Du kan vel begynne med et søk på nettet. Det må vel være pakka med stoff om dette skulle en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Har selv kjøpt boka "Sjarmør og Tyrann" av Alv.A. Dahl og har funnet mye "interessant" i den. Den beskriver symptomer og trekk som man kan finne hos personer med psykopati/antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelser.

Boka tar også for seg hva en kan gjøre hvis en selv kommer i en psykopats "nett". Det finnes flere beskrivelser av hvordan tankemønsteret til en psykopat kan være , og boka viser eksempler hvordan psykopater opptrer i ulike situasjoner.

En bok som er verdt å lese hvis du er redd for at du har havnet i klørne på en psykopat , eller du har vært i en slik situasjon tidligere.

Jeg fikk i alle fall en hel del "A-ha" opplevelser da jeg leste boka første gang.

Vet også om en bok som er utgitt av psykologene Rasmussen og Rosenkvist , men husker ikke tittelen på denne boka. Kanskje NHD vet det?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har selv kjøpt boka "Sjarmør og Tyrann" av Alv.A. Dahl og har funnet mye "interessant" i den. Den beskriver symptomer og trekk som man kan finne hos personer med psykopati/antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelser.

Boka tar også for seg hva en kan gjøre hvis en selv kommer i en psykopats "nett". Det finnes flere beskrivelser av hvordan tankemønsteret til en psykopat kan være , og boka viser eksempler hvordan psykopater opptrer i ulike situasjoner.

En bok som er verdt å lese hvis du er redd for at du har havnet i klørne på en psykopat , eller du har vært i en slik situasjon tidligere.

Jeg fikk i alle fall en hel del "A-ha" opplevelser da jeg leste boka første gang.

Vet også om en bok som er utgitt av psykologene Rasmussen og Rosenkvist , men husker ikke tittelen på denne boka. Kanskje NHD vet det?

Mvh

Randi Rosenqvist og Kirsten Rasmussen: Rettspsykiatri i praksis.

Universitetsforlaget 2001.

ISBN: 82-15-00092-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HvemSomHelst

Jeg syns flere burde lese en slik bok, da det er mange som er usikre og lurer på om det er noe galt med dem selv eller med partneren. Visse psykiatere påstår ca. 1 av 10 menn og 1 av 20 kvinner har enkeltsymptomer som er merkbare eller litt plagsomme for andre enn dem selv, mens kanskje bare en av 100 er virkelig merkbart syke.

Også er det "greit" å vite at man kan være ekstremt gjerrig, egoistisk eller sjalu uten å være psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Jeg syns flere burde lese en slik bok, da det er mange som er usikre og lurer på om det er noe galt med dem selv eller med partneren. Visse psykiatere påstår ca. 1 av 10 menn og 1 av 20 kvinner har enkeltsymptomer som er merkbare eller litt plagsomme for andre enn dem selv, mens kanskje bare en av 100 er virkelig merkbart syke.

Også er det "greit" å vite at man kan være ekstremt gjerrig, egoistisk eller sjalu uten å være psykopat.

Veldig bra svart , Hvem Som Helst - jeg har i visse situasjoner trodd at jeg var psykopat , inntil jeg skjønte at jeg bare ble litt mer sinna i visse situasjoner enn de fleste andre. Nå har jeg faktisk lært meg å mestre sinnet mitt på en helt annen måte. Ok å vite at jeg "bare" har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse!

Og takk, NHD for bokreferansen - hjernen min var tom i noen minutter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...