Gå til innhold

Uklarheter i øyets glasslegeme?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg er en mann på ca 30 år som helt siden jeg har vært liten, har lagt merke til noen runde, nokså skarpe cellelignende uklarheter, som er mest synlig mot hvite skyer/blå himmel - disse ligger godt synlig i synsfeltet, og "svømmer litt rundt". Dette har jeg forstått som at det virkelig er celler i glasslegemet, som man ser konturene av, og at det er normalt.

Men - i løpet av kanskje 10 år, har det veldig gradvis kommet til syne, heldigvis et stykke lenger ut fra det sentrale synsfeltet, noen uklare skygger, de ligger som "cellene", i klase, eller pølseaktige, utstrakte former og striper, er veldig utydelige, og gir en skyggevirkning. Som med "cellene", er de godt synlige mot blå himmel/grå skyer og er da ganske irriterende. I vanlig gult lampelys, er de merkelig nok nesten umerkelige.

Spørsmålet er: Bør jeg være bekymret for dette? Er det naturlig at det oppstår noen ekstra slike uklarheter i øyet fra 20-30 års alder? Eller er dette forvarsel på f.eks. grå stær, slik at jeg bør oppsøke lege for behandling, kanskje med laser eller noe?

Det som virker lovende, er at disse skyggene også ser ut til å "svømme litt rundt", som med de opprinnelige "cellene", så de ligger åpenbart i glasslegemet og ikke på selve netthinnen, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87176-uklarheter-i-%C3%B8yets-glasslegeme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...