Gå til innhold

Uenighet mellom skilte foreldre


embla1

Anbefalte innlegg

Etter skilsmisse for noen år siden ble vi enige om at jeg skulle ha den daglige omsorgen, og han skulle ha "vanlig" samvær. Jeg forstår det er slik at jeg da har mulighet til å ta avgjørelser knyttet til daglige forhold uten å konferere med barnefaren. Nå er vi uenige om valg av barnehage - kan jeg skjære igjennom, eller er det en såpass stor sak at vi må gå en runde i mekling dersom vi ikke blir enige på annet vis?

Finnes det en oversikt over hvilke typer avgjørelser som krever "samtykke" fra begge foreldre?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder barnehage, kan du helt klart skjære igjennom og ta den avgjørelsen du finner best. Dette står tilogmed eksplisitt etellerannet sted, jeg husker ikke hvor i farten.

Ellers vil ikke nødvendigvis megling hjelpe hvis dere er uenige - megleren kan ikke tvinge dere til noe som helst. Såvidt jeg husker, er det dere må være enige om (forutsatt at dere har felles foreldreansvar) omtrent følgende:

Om barnet skal ha pass, om barnet skal meldes ut/inn av livssynssamfunn, om barnet skal gå på privatskole, om du og barnet kan flytte utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnehage, kan du helt klart skjære igjennom og ta den avgjørelsen du finner best. Dette står tilogmed eksplisitt etellerannet sted, jeg husker ikke hvor i farten.

Ellers vil ikke nødvendigvis megling hjelpe hvis dere er uenige - megleren kan ikke tvinge dere til noe som helst. Såvidt jeg husker, er det dere må være enige om (forutsatt at dere har felles foreldreansvar) omtrent følgende:

Om barnet skal ha pass, om barnet skal meldes ut/inn av livssynssamfunn, om barnet skal gå på privatskole, om du og barnet kan flytte utenlands.

Dere må være enige hvis barnet skal skifte navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder barnehage, kan du helt klart skjære igjennom og ta den avgjørelsen du finner best. Dette står tilogmed eksplisitt etellerannet sted, jeg husker ikke hvor i farten.

Ellers vil ikke nødvendigvis megling hjelpe hvis dere er uenige - megleren kan ikke tvinge dere til noe som helst. Såvidt jeg husker, er det dere må være enige om (forutsatt at dere har felles foreldreansvar) omtrent følgende:

Om barnet skal ha pass, om barnet skal meldes ut/inn av livssynssamfunn, om barnet skal gå på privatskole, om du og barnet kan flytte utenlands.

Hei!

Her kan du se nettopp dette nevnt i loven.

http://www.lovdata.no/

Se i kapittel 5, §35b

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei "embla"!

Den som har daglig omsorg har ansvaret for det som knytter seg til daglig ve og vel for barnet. Selv om valg av barnehage også kan sies å tilhøre ditt ansvar som daglig omsorgsperson, ville jeg ta barnets far med på råd.

Slik jeg forstår brevet ditt, ville jeg tatt en samtale om saken med barnets far. Da kan dere forklare hverandre deres syn på saken. Far kan også få en følelse av å bli hørt. Det kan kanskje bidra til større enighet mellom dere.

Det er større fare for avstand mellom dere om du tar beslutningen alene, enn om du samtaler med far om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...