Gå til innhold

Svulne kjønnslepper og rar utflod


Gjest ubehagelig

Anbefalte innlegg

Gjest ubehagelig

Et lite delikat tema, dette. Men jeg spør allikelvel: Er det normalt at de indre kjønnsleppene vokser i svangerskapet? Føler meg som en blomkål nedentil og det er ganske ubehagelig. De indre leppene har vokst så veldig og er nå utenfor de ytre. Og det bare vokser. Har nylig fått en rar utflod som er nesten klebrig. Utfloden er hvit og det føles som om kjønnsleppene blir klistret fast. Det er virkelig ubehagelig. Kan det være soppinfeksjon? kan jeg isåfall kjøpe noe for dette på apoteket eller må jeg gå via lege? Er foresten gravid i siste trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det du forteller om dine kjønnslepper er helt normalt. P.g.a. hormonpåvirkning blir både fargen, konsistensen og størrelsen på kjønnsleppene forandret i svangerskapet. Hvis du føler at de bare fortsetter å vokse, så er det neppe tilfelle. Det er ikke uvanlig at de kommer utenfor de ytre kjønnsleppene, men de blir sjelden abnorme.

Den utfloden du beskriver stemmer ganske bra med en soppinfeksjon. Hvis det klør i tillegg, kan du være ganske sikker. Du kan kjøpe Canesten stikkpiller og krem reseptfritt på apoteket. For utfloden er det nok mest effektivt med stikkpiller, siden kremen kun lindrer kløen i de ytre kjønnsorganene. Det er viktig å ikke vaske for mye, og aldri med ordinær såpe. Få tak i f.eks. Lactacyd uten parfyme, og vask deg toppen 2 g.daglig. Sørg for å få luftet deg litt innimellom, så det kan være lurt å sove uten truse, hvis du ikke føler at du må det p.g.a. utflodsmengden. Bruk bomullstruser. Når du er kvitt det verste, er det på tide å forebygge videre angrep. Det kan gjøres ved at du bruker melkesyrebakterier i form av stikkpiller dette også. Du får tak i dette også på apoteket (f.eks. Gynofilus) Disse sørger for at klimaet er så surt (pH-messig) at soppen ikke trives. Ta en stikkpille et par, tre ganger i uken, så tror jeg du skulle føle deg rimelig trygg til du har født. Etter fødselen er tendensen til soppinfeksjon langt mindre vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...