Gå til innhold

Undersøkelser ved misstanke om høyt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

nese1365380441

Hei. Jeg er en jente på 28 år som har misstanke om at jeg har for høyt stoffskifte. Har symtomer som vedvarende tretthet,"klump i halsen, hjerteklapp, vekttap, indre uro og innsovningsvansker.Jeg er ikke deprimert.Tok en stoffskifteprøve hos legen for ca 3 år siden som var negativ i forhold til stoffskifteproblemer. Har hatt symptomene i ca 7år.Er det mulig at jeg har stoffskifteproblemer selv om den ene testen man tar hos legen er negativ? Skal man ta flere tester over en periode, evt. bli henvist til en spesialist før man helt kan utelukke/konstantere stoffskifteproblemer?

Det er viktig for meg å vite, da min livskvalitet er vesentlig redusert p.g.a. overnevnte symptomer.

Fortsetter under...

Det er mulig jeg får legen her inne på nakken når jeg svarer dette, men det får stå til.

Ja, du bør sørge for at du blir skikkelig undersøkt hos spesialist. De tar flere blodprøver enn det allmennlegen gjør. Noe av problemet med stoffskiftesykdommer er at man kan ha blodprøveverdier innenfor normalen og likevel være syk. Du bør kreve å få henvisning til endokrinolog, slike spesialister finnes ved de store sykehusene her i landet.

Ta en titt på hypothyreoseforeningens hjemmesider, de har også noe info om for høyt stoffskifte:

http://www.stoffskifte.org

Du kan også søke gjennom linkene på siden min:

http://home.online.no/~smidtlie

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det kan være rimelig å få tatt nye blodprøver. Høyt stoffskifte som gir plager som likner de du har, skal kunne vises på blodprøver. Prøvene er pålitelige. Men plagene dine er uspesifikke, og mange årsaker kan tenkes. Vanlige årsaker som lav blodprosent/jernlager høyt blodsukker eller hormon-forstyrrelser ( neppe om du har regelmessig mens) bør utelukkes. Stress kan gi liknende plager. Det er viktig at du snakker åpent med legen din, slik at du føler deg trygg på relevante prøver blir tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...