Gå til innhold

Spørsmål om Lamictal NHD


Gjest mia-veronica

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

I januar skal jeg begynne med Lamictal og jeg har derfor endel spørsmål:

Må man ta blodprøver jevnlig, slik som med Litium?

Legger man på seg av denne medisinen?

Hvordan blir stoffskiftet, like lavt som med litium? Må man da regulere med tyroxin?

Jeg har hørt at noen er veldig plaget av utslett pga. Lamictal. Stemmer det og hvor vanlig er en slik bivirkning i så fall?

(Jeg ser ikke legen min så ofte. Så derfor spør jeg her, slik at jeg kan forberede meg litt.)

Jeg svingte mer før, hadde flere maniske faser. Men de 2 siste årene har det bare gått opp i hypomani og lettere depresjoner. Til gjengjeld kommer episodene tettere. Så derfor mener legen at Lamictal er verdt et forsøk.

Håper NHD kan svare på (noe av)dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest oppogned

Hei, kan kanskje svare på noen av spørsmålene siden jeg bruker Lamictal (200 mg) selv, pga bipolar lidelse.

Jeg har ikke tatt jevnlige blodprøver, men tok en prøve i startfasen pga forkjølelse som kunne skyldes medisinen.

Lamictal er ikke kjent for å være vektøkende, jeg har ikke lagt på meg av den.

Vet ikke hvordan den virker inn på stoffskiftet, men jeg har ikke hatt problemer med det.

Jeg har heldigvis ikke fått den bivirkningen med utslett, men økte dosen veldig forsiktig med tanke på dette.

Startet på 25 mg og økte til 50 etter en uke...og videre opp til 200.

Har heldigvis ikke hatt en eneste bivirkning av denne medisinen. Det eneste "problemet" er at jeg ikke får den lykkerus følelsen lenger. Før ble jeg "rusa" bare av å drikke kaffe, men nå har jeg mistet den følelsen (dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Må man ta blodprøver jevnlig, slik som med Litium?

S: Ja, en må ta blodprøve 2-4 ganger i året.

Legger man på seg av denne medisinen?

S: Nei, det gjør en ikke.

Hvordan blir stoffskiftet, like lavt som med litium? Må man da regulere med tyroxin?

S: Nei, stoffskiftet påvirkes ikke.

Jeg har hørt at noen er veldig plaget av utslett pga. Lamictal. Stemmer det og hvor vanlig er en slik bivirkning i så fall?

S: Ca 5% får utslett i oppstartfasen. Disse skal i hovedsak slutte med Lamictal. Om en ikke får det i denne fasen, er utslett nesten ikke forekommende. Se forøvrig punkt om opptrapping til slutt.

Jeg svingte mer før, hadde flere maniske faser. Men de 2 siste årene har det bare gått opp i hypomani og lettere depresjoner. Til gjengjeld kommer episodene tettere. Så derfor mener legen at Lamictal er verdt et forsøk.

S: Der er jeg helt enig med legen din. Det må være riktig å prøve Lamictal.

Dersom en unngår utslettet i startfasen, har Lamictal så godt som ikke bivirkninger. Pasientene er svært fornøyd med denne medisinen.

Opptrapping: For å minimalisere risikoen for utslett, skal en følge den opptrappingsplanen som står i Felleskatalogen, og som kan synes svært langsom.

Vanlig måldose er 200 mg. Jeg velger å ta første blodprøve en uke etter at denne dosen er nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...