futta Skrevet 28. desember 2002 Del Skrevet 28. desember 2002 Jeg skulle gjerne hatt en vurdering av følgende anamnese: De siste 3 årene har jeg hatt (vært klar over at jeg har) 3 palpasjonsømme smertepunkter i magen. Sentrum i punktene er alltid på samme sted og det føles som å sette fingeren i et åpent sår. Av og til utløser palpasjon akutte lokale krampe-reaksjoner med sterke smerter. Ømheten varierer mye i perioder over flere dager / uker, men bare en sjelden gang er det så ille at det verker. Smertene utløses med andre ord hovedsaklig av eksternt mekanisk trykk. Ofte er det vondt å bære ungene fordi de trykker mot punktene med knær etc. Når det er ille føles det som store, knudrete klumper og smerten spres noe mer diffust i disse klumpene. På det beste må jeg kanskje lete litt, men finner alltid "sår" på størrelse med en liten ert. Punktene er lokalisert som følger: Ca. 3 cm rett til hø. for navlen, ca. 4 cm 45 grader opp til ve. for navlen, og midt mellom navlen og lysken på ve. side. Sistnevnte ligger dypt, de to andre overfladisk, men under muskulatur; dersom jeg strammer magemusklene ved palpasjon beskytter jeg punktene. Ofte kjenner jeg puls i punktene, særlig når det er dårlige perioder. Smertene påvirkes negativt i stressperioder, men det er også andre uklare variasjonsårsaker. Punktene var borte / kunne ikke finne dem mens jeg var gravid, men de kom tilbake som før like etter fødsel (2 uker) Oppdaget første gang ca. 6 mnd etter første fødsel. Jeg har vært gjennom diverse tester: UL, CT og rtg. colon med kontrast. Negativt. Alle blodprøver neg., inkl, cøliaki, stoffskifte, etc. EKG normal. Jeg har vært hos kinesolog som har jobbet ut fra teorien om matvareintoleranse, spesielt ut fra at jeg hele livet har hatt treg avføring, tildels plager med forstoppelse. Tanken var at smertepunktene var kronisk irritasjon i hver ende av tykktarmen pga. slitasje over mange år. (Da jeg startet hos henne var det bare 2 punkter) Etter å ha kuttet ut melk fungerer nå tarmen mye bedre, men uansett diett (hvetemel, sukker, gjær) har ikke smertepunkten blitt borte, - muligens noe bedre på det jevne. Jeg har også vært innom tanken at det er angstrelatert, men dette stemmer dårlig etter min mening i og med at punktene er så spesifikke. Ikke er jeg spesielt engstelig heller, er bare plaget med litt uro i perioder. I det siste har jeg hatt plager med små, smertefulle kviser i ansiktet, hodebunn (spesielt i tinningene), nakken og langs sidene av halsen. Har også noe plager med hudkløe, øregangseksem og i perioder eksem på hendene, i anus og rundt navlen. En akupunktør lanserte følgende teori: Affiserte lymfekjertler. Dette høres logisk ut for mine ører sett i forhold til symptomene. Kan forklare både variasjon i størrelse, spesifikk lokalisasjon, puls, skarp smerte og kanskje også hudproblemene? Hva mener dere? Er dette en mulighet? Hva kan årsaken være i så fall? Hvilke prøver bør tas? Behandling? Andre teorier? I perioder har smertene bekymret meg mye fordi jeg ikke vet hva det er, men nå tenker jeg mer at dette sannsynligvis ikke er farlig. Hvis jeg VET hva det er og det ikke er farlig på noen måte vil smerterne absolutt være til å leve med. Men jeg vil altså likevel gjerne VITE. Sett over tid er det i alle fall ikke blitt bedre. Er veldig takknemlig for noen tanker om dette - hva jeg bør gjøre videre for å finne ut av dette. Jeg skal til lege 8.januar, og vil være glad for svar før dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87330-spesifikke-smertepunkter-i-magen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Helt umiddelbart synes jeg dette høres ut som en smerte som sitter i bukveggen. Måten du beskriver det på gjør at jeg ikke tenker tarm eller indre organer. Mest sannsynlig har du fått svakhetspunkter i buk-musklene, dvs. kanskje tendens til små brokk. Dette kan komme etter svangerskap. Disse synes eller kjennes ikke nødvendigvis. Svakheter i muskel-veggen kommer oftest i kantene av musklene, og kan stemme med det du beskriver. Smertene kan bli værre ved bruk av bukpressen ( løft, hoste og treg avføring), og etterpå vil det kunne kjennes ømmere. Sannsynligvis skal det ikke behandles, men dersom du skal trene magemuskler bør du trene de skrå musklene, f.eks. ikke ta sit-ups rett opp, men på skrå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/87330-spesifikke-smertepunkter-i-magen/#findComment-478525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.