Gå til innhold

psykotisk, spm. til NHD


vendelin1365380208

Anbefalte innlegg

vendelin1365380208

Jeg lurer på hva det vil si at en person er psykotisk?

En eldre mann jeg kjenner er det. Og han mener folk hater ham pga. enkelte setninger de har sagt i harmløs samtale for 10 år siden og sånt. Og så føler han at han må fortelle alle om alt han ikek har sagt i 70 år! Og når noen sier han i mot ber ham en holde kjeft for nå snakker han. Han er veldig dominerende og jeg vet at han tidligere har vært litt voldelig.

Han har nå fått noe medisin, men jeg er redd for at han igjen kan bli voldelig.

Kan du svare på det NHD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg om du lurer på om han er psykopat eller psykotisk. Det er to forskjellige ting.

En psykopat, eller mer korrekt: En som har antisosial personlighetsforstyrrelse. Det har også andre navn i psykiatrien.

"Antisosial personlighetsforstyrrelse er betegnelsen som i dag brukes om det som tidligere ble kalt psykopat. Lidelsen kjennetegnes ved at personen ikke føler samvittighet, skyld og anger, er uansvarlig, impulsiv og aggressiv og ikke følger samfunnets lover, normer og regler. Dessuten vil personen ikke ta hensyn til andres følelser, og han/hun vil skylde på andre når noe går ham/henne i mot. Risikoen for å utvikle et liv med mye kriminalitet, alkohol- eller stoffmisbruk er høy. Vedkommende har lett for å gå inn i forhold, men klarer ikke å opprettholde relasjonen. Han/hun blir fort frustrert og lar dette komme til uttrykk som aggresjon, og ofte også vold."

Kilde:

http://nettpsykologene.no/personlig.htm#Antisosial%20personlighetsforstyrrelse

Psykose, er noe helt annet.

"Ordet psykose kommer fra gresk. Psyche betyr sinn og osis betyr sykdomstilstand. Psykose er altså en sykdomstilstand i sinnet. Enkelt sagt er psykose en forvirringstilstand. Det handler om en gradvis manglende evne til å skille mellom seg selv og omverdenen. Opplevelsen av hvem man selv er bryter sammen, og dermed utviskes også grensene mellom jeg’et og omgivelsene."

Kilde:

http://www.helsenytt.no/artikler/psykoser.htm

Hvis du bruker søk-funskjonen her og søker på de ordene her, så bør du finne mye.

Ellers kan du for eksempel bruke

www.kvasir.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykotisk, (sinnsyk, alvorlig sinnslidelse), er først og fremst knyttet til symptomene vrangforestillinger og hallucinasjoner.

Vrangforestilling er "en absolutt feil, vrang eller uriktig ide, som for vedkommende har absolutt sannhetsverdi. Forestillingen er ikke påvirkbar av argumentasjon, logikk og fornuft."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...