Gå til innhold

depresjon og graviditet


Lyon

Anbefalte innlegg

Jeg venter barn nr. 5 (hurra :( ) og er ikke akkurat overlykkelig.

alle mine forrige fødsler har vært helt normale og ukompliserte, men selvfølgelig smertefulle. Nå har jeg slitt med depresjoner og har tatt "anafranil" som jeg måtte kutte ut pga graviditeten. Det endte med et sammenbrudd med overdose og sykehusinnleggelse. Ting er fortsatt veldig "mørke" men jeg må bare forsøke å ta meg sammen og klare å holde meg oppe. Skal få oppfølging av lege og psykolog. Men tanken på å føde en gang til gidder jeg ikke.

Har jeg noen mulighet til å få innvilget keisersnitt på psykisk grunnlag?

Tror nok det kunne gjort svangerskapet litt lettere, å ihvertfall vite at jeg slipper den biten.

Håper også selvfølgelig at fostret mitt ikke tok skade av det dumme jeg gjorde. Var nesten 6 uker på vei og tok noe sånn som 7-800 mg anafranil og noen flunipam. Legen på sykehuset trodde ikke det, hva tror du?

Vil bare nevne at jeg måtte drikke et stort glass kullgreier på legevakta før jeg ble sendt videre.

Jeg er nå 7 uker og kjempedeppa fordi jeg er gravid. Abort er jeg totalt motstander av. Men jeg ønsker jo ikke å skade barnet mitt og innerst inne vil jeg jo ha det nå som jeg førsta er på vei...

hilsen en totalt forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg er ingen gynekolog/fødselslege, men jeg har inntrykk av at keisersnitt pga mors ønske/psyke er helt vanlig.

2. Jeg _tror_ ikke barnet ditt har tatt skade av overdosen. Det er overveiende sannsynlig at det ikke har gjort det. Flunipam (benzo) er langt farligere enn Anafranil/klomipramin/AD.

3. Du kan trygt bruke et SSRI om du trenger et AD under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...