Gå til innhold

Vedr. utskrapning etter fødsel i uke 18


Piglet

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er nå tre uker og tre dager siden jeg fødte et barn i 18. svangerskapsuke. Etter fødselen hadde jeg en utskrapning, fordi morkaken ikke var hel da den kom ut.

Jeg og min mann ønsker etter hvert å prøve å bli gravide på nytt. Saken er bare den at jeg blør fremdeles. Det er ikke mye, kun litt blodblandet slim/utflod, omtrent som slutten på en menstruasjon. Men, det vil liksom ikke gi seg.

Jeg lurer derfor på hvor lenge det er mulig å blø etter en slik utskrapning. Jeg har hørt så mye forskjellig. Noen sier at det er unormalt å blø lenger enn 2 uker, mens andre sier at så langt ut i svangerskapet, er det ikke unormalt å blø i inntil 6 uker. Hvem har rett? Og kan man få menstruasjon selv om man ikke har sluttet å blø?

Jeg er fryktelig redd for at noe skal være galt, og at jeg ikke skal kunne få barn igjen. Hvor store sjanser er det egentlig for at man skal bli steril etter et slikt inngrep? I hva slags tilfeller kan det være aktuelt med en ny utskrapning? Og er det større risiko for at noe skal gå galt da?

Jeg kan nevne at jeg var til GU hos lege for en uke siden. Han mente at såret hadde grodd fint, og at det ikke var tegn til noen infeksjon. Han tok imidlertid ingen bakterieprøve, men baserte svaret på at jeg ikke hadde smerter ved undersøkelsen og at jeg ikke hadde feber.

Grunnen til at jeg fremdeles er nervøs, er at etter jeg fødte en datter for to år siden (v. termin) blødde jeg i 9 uker. Ved en undersøkelse i uke 8 ble det oppdaget at jeg hadde en infeksjon. Jeg hadde heller ikke den gang hverken smerter eller feber. 4-5 dager etter jeg fikk medisiner, stoppet blødningen (som liknet den jeg har nå). Bør jeg få tatt en ny underlivsundersøkelse?

Dette ble fryktelig langt, men jeg ville være veldig takknemlig dersom du tok deg tid til å svare.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var leit at du skulle få så sen en abort som 18.uke. Det er ikke uvanlig at man blør lengre etter et så langtkomment svangerskap, og blødningen kan gå rett over i første menstruasjon etter 3-4 uker. Man blir ikke steril etter en utskrapning. Hvis du blør i mer enn et par uker til, eller hvis du har smerter og/eller feber, synes jeg du skal søke lege. Jeg vil anbefale deg å bruke prevensjon (kondom?) til du har hatt en normal menstruasjon. I nytt svangerskap vil det være rimelig åp tilby deg ultralydundersøkelse tidlig (7-8 uke) for å se at alt er normalt. Lykke til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...