Gå til innhold

Mine aborter


vilma

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som nettopp har fylt 40 år. Jeg har født fire barn så og si uten noen slags komplikasjoner. Såvidt jeg vet har jeg aldri abortert. Så plutselig; to aborter på rappen.

Den 23 juni hadde jeg en spontanabort. Jeg var da i uke 14. Fosteret levde i (tilsynelatende) beste velgående i alle fall en time før jeg aborterte.

Så ble jeg gravid igjen nå i september. I uke syv begynte jeg å småblø og etter tre-fire dager (forrige fredag) aborterte jeg igjen. Mandag etter aborten ble det tatt blodprøve for å måle hcg. Prøven viste at hcg-nivået var på 26.

1. Kan jeg, på bakgrunn av det lave hcg-nivået som var målt bare tre dager etter aborten, anta at embryoet har stoppet i utviklingen en tid før aborten? Er det mulig å si noe om når utviklingen stanset?

2. På meg virker disse to abortene svært forskjellige. Kan jeg anta at de hadde forskjellig årsak, og at det er tilfeldig at dette har hent meg. Jeg vet at alderen min er en risikofaktor, men bortsett fra den, tror du at disse to abortene kan bety at det er over og ut for meg nå?. Jeg har jo fire levendefødte barn, mangler bare den aller siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lave HCG-nivaa tyder paa fosteret ikke var kommet langt i utvikling eller at det lenge hadde vaert doedt.

Det ser ikke ut somdet er noen egentlig sammenhang mellom de to aborter,men abortrisikoen oeker med alderen. Vi mener at det skyldes at eggene ikke har samme gode kvalitet som tidligere, men det betyr ikke at alle er daarlige. Det er absolutt mulig at det finnes gode egg tilbake i eggstokkene. Det er altsaa litt av et lotteri aa faa et godt egg til aa bli befruktet, men umulig er det ikke. Mange kvinner i din alder foeder uten problem. Det er opp til deg og din mann aa bestemme om dere vil forsoeke igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det lave HCG-nivaa tyder paa fosteret ikke var kommet langt i utvikling eller at det lenge hadde vaert doedt.

Det ser ikke ut somdet er noen egentlig sammenhang mellom de to aborter,men abortrisikoen oeker med alderen. Vi mener at det skyldes at eggene ikke har samme gode kvalitet som tidligere, men det betyr ikke at alle er daarlige. Det er absolutt mulig at det finnes gode egg tilbake i eggstokkene. Det er altsaa litt av et lotteri aa faa et godt egg til aa bli befruktet, men umulig er det ikke. Mange kvinner i din alder foeder uten problem. Det er opp til deg og din mann aa bestemme om dere vil forsoeke igjen. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...