Gå til innhold

Lungebetennelse og astma

Anbefalte innlegg

Forrige uke var jeg hos lege og fikk diagnosen bihulebetennelse og lungebetennelse.

Da Apocillin'en ikke hjalp tilstrekkelig (fortsatt "sliten" ved prating o.l.) var jeg hos lege i dag igjen.

Hun mente at det at lungebetennlesen satt så lenge, trolig betød at jeg hadde infeksjonsutløst astma.

Jeg fikk beskjed om å prøve min sønns seretide diskus (barna mine har infeksjonsutløst astma) morgen og kveld i en uke.

Dessuten ble jeg sykemeldt hele denne uken.

Problemet er at jeg kun hadde jobbet 1 uke i jobben min og derfor ikke har krav på sykepenger. Jeg har heller ikke råd til å være borte fra jobben så lenge. Jeg er familiens eneste forsørger nå, og føler at jeg blir veldig stresset ved tanken på å gå her uten inntekt.

Er det noen mulighet for at seretide'n virker raskt nok til at jeg kan gå på jobb før den tid?

(Med legens godkjennnelse, selvsagt.)

Er det farlig om jeg presser meg litt nå med tanke på å dra på jobb?

Jobben er en kontorjobb, men det inngår endel snakking i den også, og det er det som jeg syntes var slitsomt. Er det mulig å bruke medisiner for å klare dette raskere?

Jeg tror arb.giver vil godta at jeg tar litt hyppigere pauser dersom jeg kommer tilbake.

Jeg er 27 år gammel, og har aldri fått noen astma-diagnose.

Barna mine har infeksjonsutløst astma, men siden min mann hadde astma som barn antok vi at det var fra ham de hadde "arvet" det.

Jeg ammer, dessuten. Hvordan vil det påvirke barnet (som får flutide+ventoline) at jeg nå skal ta seretide (50/100, 2x morgen og kveld)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8752-lungebetennelse-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det kan jo også godt være at din infeksjon fremdeles sitter i, en uke er ikke lang tid.

Du må gjerne prøve diskusen og se om den hjelper. Den virker relativt raskt. Om du føler deg i form nok, så må du selv vurdere om du kan gå på jobb eller ikke.

Det finnes andre astmamedisiner som virker hurtig, nemlig Ventoline , Bricanyl, Airomir f eks. Disse er helt ufarlige, og vil gi rask lindring ( i løpet av minutter) hvis det er astma det er snakk om.

Hvis disse ikke virker, er det liten sjanse for at det dreier seg om astma.

Overfor barnet ditt skulle ikke medisineringen skade noe. Du må behandle din astma, hvis det nå er astma. Og det vil du antagelig merke på om medisinene virker eller ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8752-lungebetennelse-og-astma/#findComment-41498
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...