Gå til innhold

Hvor lenge snur barnet seg?


pusi

Anbefalte innlegg

Jeg hadde setefødsel sist og lurer derfor på når barnet har lagt seg til i "riktig" retning.

Altså hvor stort/gammelt er det når det ikke snur seg rundt lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Man pleier å si at ved 36 uker bør man ta det alvorlig hvis barnet ligger i et unormalt leie. Det er ganske ofte at den snur seg fra sete- til hode-leie også etter uke 36, men sansynlighetene blir mindre og mindre jo nærmere termin man kommer. Hvis barnet ligger i sseteleie ved 36 uker, hender det man blir henvist til ultralyd, for å få det bekreftet. Hvis man er førstegangsfødende, vurderer man barnets størrelse i forhold til morens størrelse. En sjelden gang blir man også henvist til røntgen av bekkenet, noe som var ren rutine tidligere. Dette for å vurdere evt. alternativ forløsningsmetoder.

I tiden før uke 36, er det relativt vanlig at barnet varierer sin stilling og hvilken kroppsdel som ligger ned. De fleste ligger imidlertid det meste av tiden med hodet ned. Lykke til.

I tiden før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og fikk snudd babyen i dag, og jeg er i uke 38+6. Det gikk kjempebra, så nå håper jeg at babyen slår seg til ro i hodeleie den siste tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...