Gå til innhold

NHD: Filmen 'A beautiful mind'


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hvis du har sett den er de en ting jeg lurer på.

Hovedpersonen var så vidt jeg forsto schizofren.

Han hadde en del spesielle fakter og mimikk. Håndbevegelser ol. Var dette et uttrykk for psykdommen eller var det normale personlige 'rariteter'. Mange folk har jo sine spesielle rare små bevegelser og slik. Mao er dette bevegelsesmønsteret en 'bivirkning' av schizofreni.

Det som har slått meg, var at jeg under hele filmen satt å tenkte på en ung mann i familien. Det var som å se hans bevegelsesmønster. Dette spesielle litt skrå, sjenerte blikket også. DET kan vel være tilfeldig iallefall. Men mange andre bevegelser også.

Denne unge mannen har hatt problemer oppimellom. Var hos psykolog som liten (før jeg ble kjent med han). Har mareritt av og til har jeg hørt. Kan si og gjøre ting som gjør at jevnaldrende blir irritert. Ting som andre holder inne med.

Denne hovedpersonen i filmen, hvis han hadde hatt alle bevegelser og reaksjoner utenom dette med å se og oppleve ting som ikke er virkelig, kunne han være frisk da?

Fikk litt vondt inni meg av disse tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være forskjellige grunner til denne mimikken og rykningene. Nevner to jeg kommer på.

1)

Den spesielle stive mimikken og rykningene kan komme av bivirkninger av medisinene. Når hovedpersonen levde hadde de dårligere medisiner og behandlingsmetoder enn i dag.

2)

Tourettes syndrom er en sykdom hvor personen kan ha ufrivillige rykninger eller tics, eventuelt verbale tics hvor h*n gjentar enkelte ord.

Du kan jo søke litt på shizofreni, medikamenter, Tourettes osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har ikke sett filmen.

Men jeg har et tilbud om å se den. Om dette står ved lag, kan jeg komme tilbake med et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...