Gå til innhold

Sjalusi og utroskap/Solveig


Gjest anonym her

Anbefalte innlegg

Gjest anonym her

Hei!

Jeg har lest en del av innleggene her om sjalusi. Og på meg virker det nesten som om det blir sett verre på enn å være utro. (Jeg tror at folk nesten ser mer ned på deg hvis du sier at du er sjalu enn hvis du sier at du har vært utro.)

Jeg er selv sjalu. Men ikke sånn at det tar helt overhånd, ved at jeg forsøker å nekte samboer min å dra på kurs eller dra ut eller lingnende. Men jeg føler meg urolig i kroppen slik som en annen har skrevet her nede i Hjelp han drar på kurs.

Jeg har forklart dette til samboeren min og vi har en avtale om at han skal ringe meg. Ikke for at jeg skal kontrollere han. Men mer for at da hører jeg hvordan ting er, og fantasien min får ikke ta overhånd.

Jeg stoler egentlig veldig på samboeren min, og dette er egentlig mer en mangel på tillit til menn mer generelt. Jeg har bla vært på hotell hvor menn med giftering har forsøkt å kline med meg før vi har tatt en dans en gang. Altså så ivrig etter å få seg et nummer, at det nesten er det samme hvem, hva og hvor.

Jeg ser også innlegget lenger ned her " Er alle menn utro" . Sier ikke dette noe om samfunnet vårt?

Jeg ser jo også at utroskap har flere sider. Det er jo forskjell på å kanskje bli alvorlig forelsket i noen og så være utro. Eller å ha vært gift i 15 år og så gjøre en feil.

Men menn som er utro tidlig i forholdet, og er det ofte fordi de vil ha både i pose og sekk er ganske kvalmt.

Ideelt sett burdte man være nobel nok å gjøre det forbi med den man er sammen med, hvis man absolutt må i senga med noen andre.

Men hvorfor er det nesten verre å være sjalu(selvfølgelig i en moderat form) enn spedalsk, når det tross alt skjer ganske mye utroskap rundt omkring?

Hva mener Familierådgiveren om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei "anonym"!

Jeg ser at du lurer på om det er værre å være sjalu enn utro.

Jeg synes ikke det er særlig nyttig å rangere hva som er mer eller mindre fælt.

Utroskap er svik og innebærer et alvorlig tillitsbrudd mellom partene, og kan ta lang tid å komme over.

Sjalusi er et annet snikende fenomen i samliv. Alt for mange opplever sjalusi som et problem, og ikke som en slags forsikring, slik jeg nesten lurer på om du mener.

Sjalusi handler om å være utrygg på partneren. Derfor oppstår behovet for kontroll. Jeg tror ikke en telefon fra en partner på kurs er nok til å hindre sidesprang.

Sjalusi går sjelden over av seg selv. Derfor er det så viktig å jobbe med tilliten til hverandre.

Jeg stusser litt på det du sier om at fordi det er så mange utroe menn, så er det bra å være sjalu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...