Gå til innhold

BEDRIFTSLEGEORDNING OG TAUSHETSPLIKT

Anbefalte innlegg

Gjest Redd for misbruk

Hei. I forrige måned var det mediaoppslag der det fremkom at bedriftsleger gir opplysninger om ansattes helsetilstand til deres arbeidsgivere og at dette har resultert i at ansatte i prøveperoder ikke har fått fast ansettelse pga "negative" helse opplysninger. Jeg har også hørt at forsikringselskapene kan få tilgang til disse opplysingene. STEMMER DET?

Jeg er selv nyansatt og i prøveperiode hos et firma som benytter bedriftlegeordning, og jeg er innkallt til helsesjekk. Det er i seg selv positivt, men jeg frykter at resultatet av undersøkelsen skal gå videre til min arbeidsgiver. Er det i såfall lovelig og hva kan jeg evnt. gjøre i så tilfelle?

Håper på svar fra lege og fra evnt. andre som har kjennskap til denne problematikken.

Hilsen Skeptisk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8765-bedriftslegeordning-og-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Redd for misbruk

Det er normalt sett taushetsbelagte opplysninger du som pasient gir en lege, enten dette skjer i privat regi eller i en eller annen form for bedriftlegeordning. Opplysninger til et forsikringsselskap kan kun gies med ditt skriftlige samtykke.

Det er ikke meg bekjent at spesifikke helseopplysninger oppgis til arbeidsgiver, men om dette forekommer i enkelttilfeller og i spesielle situasjoner skal jeg la være usagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...