Gå til innhold

NHD: Cipramil eller Zoloft?


snufseguri

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig i farta nå, skriver jo innlegg i hytt og pine. Men det er bare så mye jeg lurer på! : )

Jeg har gått på Zoloft i 6-7 måneder, synes ikke akkurat jeg er blitt noe bedre av dem (100 mg). Jeg kan ikke øke dosen heller, for en gang måtte jeg doble dosen, og da begynte jeg å hallusinere og ble helt ko-ko (er overfølsom for en del medisiner). OK, psykiateren ga meg litt av skylda, også, for jeg kan visstnok ikke skille mellom fantasi og virkelighet (hva vet vel han om hva som er virkelig eller ikke??)

Går også på 400mg Seroquel. Sliter med tvangstanker/handlinger (mest mentalt), disse har bare blitt verre enda jeg har gått i terapi i flere mnd. Jeg nekter å innse at jeg ikke kan styre verden med disse handlingene, for hadde jeg visst det med sikkerhet, så hadde jeg jo sluttet med tvangen. Så da må jeg spise Seroquel, da.

Men til saken: Jeg er jo faktisk engstelig så og si hele tiden, er livredd for at ditt og datt skal skje, liker ikke å gå ute osv. En annen lege sa jeg burde prøve Cipramil i stedet for Zoloft. Han hadde veldig god erfaring med det. Men psykiateren min, derimot, mente at Cipramil ikke hjelper mot tvangstanker/handlinger. Men det gjør jo ikke Zoloften heller, og tvangstanker kommer jo av angst, og Cipramil skal jo være mot angst? Hvor er logikken? Hvis jeg fikk vekk en del av angsten min, så ville jeg jo ikke behøve å holde på med dette tvangsgreiene, da.

Så hva bør jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med basis i vitenskap tror jeg ingen kan si at Cipramil er bedre eller dårligere enn Zoloft (på gruppenivå).

Derimot kan det være store forskjeller på individnivå. Det vil en først finne ut om en prøver det på deg.

Både Cipramil og Zoloft virker på tvangslidelser (OCD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med basis i vitenskap tror jeg ingen kan si at Cipramil er bedre eller dårligere enn Zoloft (på gruppenivå).

Derimot kan det være store forskjeller på individnivå. Det vil en først finne ut om en prøver det på deg.

Både Cipramil og Zoloft virker på tvangslidelser (OCD).

Tusen takk for svar. : )

Det var da rart at psykiateren min sa at Cipramil ikke hjelper mot tvangslidelser?

Skal spørre ham en gang til, jeg. Den andre legen min mente i hvert fall at Cipramil ville hjelpe meg bedre enn Zoloft. Og hvis Cipramil hjelper mot angst, så vil jo det virke positivt inn på tvangslidelsen også, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...