Gå til innhold

Er det ikke håp for meg?! kan psykiater være så snill å svare meg også?


Gjest nevro

Anbefalte innlegg

Jeg lider av panikkangst/depresjon, tvangstanker/-handlinger, er konstant stresset og har nesten hele tiden smerter, dårlig fordøyelse med magesår, sover max 4 timer pr. døgn og er litt inkontinent.

Har fått tilleggsdiagnosen fibromyalgi, men jeg tror at det meste, om ikke alt kommer fra det psykiske plan.

(Ble mobbet på skolen fra 2. klasse til 8. klasse da jeg sluttet.)

Fikk for en tid tilbake Seroxat av min lege, men etter at jeg trappet opp dosen fra 1/2 tbl til 1 tbl fikk jeg besvimelsestendenser. Min lege ba meg trappe ned for så å kutte de helt ut. Burde jeg egentlig holdt ut plagene med denne uvelheten eller trappet ned for så å øke dosen igjen etter en tid?

Har tidligere brukt Aurorix, Cipramil, Nefadar, Fluoxetin.

Jeg fikk Efexor av legen, men disse tbl turde jeg aldri ta (det sa jeg ikke til ham) for like før hadde jeg hatt anafylaktisk sjokk pga at han hadde gitt meg Pinex Forte. Tåler ikke kodein.

Pr. i dag får jeg disse med. av legen:

Somadril 1 tbl * 4,

Paracet 2 tbl * 6,

Ibux 600 mg 1 tbl * 3, Stesolid 5 mg * 2,

Maxalt ved anfall,

Nexium 40 mg * 1,

Clarityn ved evt. nytt anafylaktisk sjokk.

Kroppen min blir rett og slett forgiftet, jeg lever i et tabletthelvete. Dette orker jeg ikke mer av!

Legen min sier at det ikke finnes noen andre alternativer som antidepressiva (SSRI). Legen min avviser meg, og det sårer meg. Er det sant det han sier? Er det virkelig ingenting jeg kan bruke kombinert med de andre medisinene til det stabiliserer seg for så å bli såpass bra at jeg kan kutte ut flere av de nevnte medisinene?! Finnes det noe preparat som ikke er skadelig ved en evt. graviditet?

Mine tanker kretser seg om redsel for døden, men av og til lurer jeg på om det hadde vært det beste; det å få dø.

Er det virkelig ingen hjelp for mine plager? Jeg orker ikke flere terapitimer hos psykolog osv. for der har jeg vært til å fra siden 2. klasse. Nå er jeg snart 35 år.

Håper på forståelse for dette lange sytebrevet, men håper å få et svar som kan hjelpe meg!

Unnskyld at jeg plager dere!!

Godt Nytt År!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du skriver ikke hvor lenge du brukte Seroxat før du sluttet. Var det en uke, er det alt for lite. Var det to måneder, ville det nok ikke bedret seg om du holdt ut lengre.

2. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kunne ta Efexor selv om du fikk allergisk reaksjon på kodein.

3. Legen har helt rett i at et SSRI er det du bør ha for panikklidelse, tvang og depresjon.

4. SSRI kan brukes under graviditet. Det kan derimot ikke Stesolid. For de andre medikamentene du bruker kan jeg ikke svare.

Jeg håper imidlertid at du ikke tenker på graviditet før du har blitt kvitt de plagene/sykdommene du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du skriver ikke hvor lenge du brukte Seroxat før du sluttet. Var det en uke, er det alt for lite. Var det to måneder, ville det nok ikke bedret seg om du holdt ut lengre.

2. Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kunne ta Efexor selv om du fikk allergisk reaksjon på kodein.

3. Legen har helt rett i at et SSRI er det du bør ha for panikklidelse, tvang og depresjon.

4. SSRI kan brukes under graviditet. Det kan derimot ikke Stesolid. For de andre medikamentene du bruker kan jeg ikke svare.

Jeg håper imidlertid at du ikke tenker på graviditet før du har blitt kvitt de plagene/sykdommene du beskriver.

Takker for ditt svar!

1. Jeg gikk på 1/2 tbl Seroxsat i 2 uker. Deretter økte jeg etter legens beskjed dosen til 1 tbl. Etter 5 dager måtte jeg trappe ned.

2. Det var rett og slett slik jeg reagerte på alle medisiner. Da turde jeg ikke ta Efexor som var helt nytt for meg. Hjelper Efexor på min tilstand, og virker det smertedempende?

3. Har jeg fler emedisinalternativer som evt. kan forsøkes?

Nei, planlegger ikke graviditet før jeg får bukt på plagene.

Hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takker for ditt svar!

1. Jeg gikk på 1/2 tbl Seroxsat i 2 uker. Deretter økte jeg etter legens beskjed dosen til 1 tbl. Etter 5 dager måtte jeg trappe ned.

2. Det var rett og slett slik jeg reagerte på alle medisiner. Da turde jeg ikke ta Efexor som var helt nytt for meg. Hjelper Efexor på min tilstand, og virker det smertedempende?

3. Har jeg fler emedisinalternativer som evt. kan forsøkes?

Nei, planlegger ikke graviditet før jeg får bukt på plagene.

Hilsen,

1. Du kunne nok ha prøvd litt lengre.

2. Efexor kan også hjelpe. Alle AD hjelper på smertene ved fibromyalgi.

3. En liten dose Sarotex om kvelden kan hjelpe både på søvn og smerter.

Alternativt kan en kombinere en liten dose AD med f.eks. Nozinan 5 mg eller Risperdal 1 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kunne nok ha prøvd litt lengre.

2. Efexor kan også hjelpe. Alle AD hjelper på smertene ved fibromyalgi.

3. En liten dose Sarotex om kvelden kan hjelpe både på søvn og smerter.

Alternativt kan en kombinere en liten dose AD med f.eks. Nozinan 5 mg eller Risperdal 1 mg.

Tusen takk for svar!

Jeg skal forsøke å kontakte min fastlege allerede på mandag morgen igjen.

1.Kan jeg kombinere Seroxat eller Efexor med Sarotex da, mener du?

2.Hvilket av preparatene "dekker" mitt behov best, tror du?

3.Hjelper Efexor mot de plagene jeg beskrev i min første henvendelse?

ATTER TUSEN TAKK FOR HJELP JEG HAR SØKT ETTER!!

Hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...