Gå til innhold

forvirring

Anbefalte innlegg

Gjest kasiopeia

Hvordan sette grenser uten å såre? Hvordan sette grenser uten å skuffe? Hvor skal grensen gå? Hva er normal og akseptert "omgang"?

Jeg er så sensitiv. En liten klem eller kyss på kinnet blir til overgrep.Jeg blir handlingslammet når noen gir meg en fast klem. Jeg tåler ikke at andres ansikt kommer for nær.

Men jeg kan omfavne hvem som helst. Jeg kan kysse de jeg vil. Da er det liksom ikke grenser....på den andre sida. Det flyter i begge endene. Er jeg grenseløs? Jeg trekker meg fra andres nærhet, men oppsøker nærhet selv. Begge deler uten kontroll og bevisste grenser. Hvor går normalen hen? Hvordan skal jeg opptre uten at det blir feil? Verden er en grå masse som gjør meg blind og famlende. Jeg finner ikke stien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87946-forvirring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg, du er på stien. Du forstår det bare ikke. Du har forandret deg, og du setter grenser. Det kan andre også gjøre.

Det er det vi gjør, vi sier i fra om ting som vi ikke liker. Hvis andre har problemer med at du gir dem en klem så sier de i fra. Mennesker som ikke har opplevd overgrep har som regel ikke særlig problemer med å få en plutselig klem.

Hvis du forklarer at du ikke takler at andre hiver seg om halsen på deg så forstår de det. Du kan samtidig si at du også vil forstå hvis de ikke takler helt at du hiver deg om halsen på dem. En gjensidig forståelse. Da blir ingen såret og du har satt grenser uten å være for krass.

Jeg hoppet en meter bakover med avsky i blikket og sa, NEI!!!! IKKE!!! Min venninne ble ikke såret, bare paff. Det ble forøvrig jeg også. Men hun respekterte det uten å føle seg truffet.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87946-forvirring/#findComment-482619
Del på andre sider

Hmm..kjenner det egentlig igjen. Jeg har spesielt problemer om noen kommer bak meg og skal gi meg en klem eller legge armene rundt meg. Da får jeg fullstendig panikk. Eller - har blitt litt bedre de siste par årene, men det er antagelig fordi jeg har begynt å si i fra om at jeg ikke takler det.

Å gi folk en klem har jeg stort sett ikke problemer med, det er verre av en eller annen grunn når andre skal gi meg en klem. Spesielt hvis det er mennesker jeg ikke kjenner særlig godt.

Men det hele går vel på at når man gir en klem, så har man selv kontrollen. Og når andre skal klemme deg, så har du ikke den kontrollen på samme måte, tror du ikke?

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/87946-forvirring/#findComment-483904
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...