Gå til innhold

MR - noen med erfaring?


snufseguri

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag brev om at jeg skal til MR-undersøkelse på sykehuset senere denne måneden.

Lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med det? Jeg er nemlig så redd for at jeg skal få panikk under undersøkelsen. I brevet stod det at man kunne ta noe beroligende en halvtime før. Kan jeg da ta en Sobril?

Det bekymrer meg at jeg må ligge der i 15-45 minutter, helt stille (stod i brevet). Er det mulig da??? Tror ikke jeg klarer det, altså.

Hva er det egentlig de skal se etter oppi hodet mitt da? At alt ligger på rett plass!?! Kan de se om jeg har en psykisk lidelse? Eller mistenker de kanskje at jeg har svulst på hjernen???? (Mitt største mareritt...)

Grunnen til at jeg skal undersøkes er (tror jeg) tvangstanker, depresjon, hallusinasjoner, rykninger i kroppen, livlig fantasi, øresus osv.

Veldig takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt MR av ryggen og det tok to timer. Jeg spiste 2 Valium og sovnet under undersøkelsen :o)

Det er jo helt mørkt og dunker fælt men du får hørselsvern og de snakker til deg hele tiden. Dessuten får du en knapp å trykke på dersom du får panikk.

Dette var på Ullevål sykehus, andre steder har de mer moderne MR hvor det ikke er mørkt og ikke bråker så fælt. Men jeg tror jeg vil anbefale noe beroligende for det er vanskelig å ligge helt stille så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Er det Sobril du har, så tror jeg en halv time før er for lite. Ta det minst en time før. Sobril har en mye langsommere virkning enn Valium.

Jeg tok MR av hodet av samme grunner som deg. En hel masse plager de ikke fant ut av. MR er for å utelukke en del ting.

Synes ikke det var plagsomt. Jeg var advart på samme måten som deg og trodde derfor det var noe helt forferdelig.

Gikk greit å ligge rolig. Hodet ligger vel i en form for støtte så vidt jeg husker. Det gjør det lettere.

Jeg husker også den dunkinga når maskinen jobba. Og en sterk surrelyd. (Eller var det siste på CT?)

Ikke noe å grue seg for. Gjør ihvertfall ikke det minste vondt.

Og jeg følte meg ikke på langt nær så innesperret som det jeg var blitt forespeilet. Lå på et slags bord som ble kjørt inn i en trommel med større omkrets enn jeg hadde regnet med. Ble heller ikke lukket igjen. Det var åpning i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt MR av ryggen og det tok to timer. Jeg spiste 2 Valium og sovnet under undersøkelsen :o)

Det er jo helt mørkt og dunker fælt men du får hørselsvern og de snakker til deg hele tiden. Dessuten får du en knapp å trykke på dersom du får panikk.

Dette var på Ullevål sykehus, andre steder har de mer moderne MR hvor det ikke er mørkt og ikke bråker så fælt. Men jeg tror jeg vil anbefale noe beroligende for det er vanskelig å ligge helt stille så lenge.

Tusen takk for hjelpen begge to!

Nå føler jeg meg litt mer beroliget. Men jeg ble litt betenkt når hørselsvern ble nevnt!!!! Kanskje alt støyet tar knekken på øresusen min? : )

Likte tanken på den panikknappen. Håper jo ikke at jeg får bruk for den, men det er bare trygt å vite at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen begge to!

Nå føler jeg meg litt mer beroliget. Men jeg ble litt betenkt når hørselsvern ble nevnt!!!! Kanskje alt støyet tar knekken på øresusen min? : )

Likte tanken på den panikknappen. Håper jo ikke at jeg får bruk for den, men det er bare trygt å vite at den er der.

Ta det med ro, jeg synes i hvert fall ikke det var ubehagelig.

Jeg har tatt av hodet også. På Majorstua. Der bråkte det ikke så fælt og det var lys i tunnelen.

Men likte det bedre da jeg sovnet fra hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, jeg synes i hvert fall ikke det var ubehagelig.

Jeg har tatt av hodet også. På Majorstua. Der bråkte det ikke så fælt og det var lys i tunnelen.

Men likte det bedre da jeg sovnet fra hele greia.

Da satser jeg på at jeg sovner, jeg også. Hehe... Jeg skal heldigvis ikke på Ullevål, da, så jeg håper det er en litt mindre bråkete maskin der jeg skal. Ikke for det, bråk er jo ikke så skremmende synes jeg. Men jeg trodde det var temmelig trangst i trommelen, og at det var bekmørkt. Men det er det altså ikke. Heldigvis... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da satser jeg på at jeg sovner, jeg også. Hehe... Jeg skal heldigvis ikke på Ullevål, da, så jeg håper det er en litt mindre bråkete maskin der jeg skal. Ikke for det, bråk er jo ikke så skremmende synes jeg. Men jeg trodde det var temmelig trangst i trommelen, og at det var bekmørkt. Men det er det altså ikke. Heldigvis... : )

Det kommer an på hvor moderne utstyr de har der du skal. Ullevål er jo ikke akkurat kjent for sitt ultramoderne utstyr og sin humane holdning til pasientene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg vil anbefale deg å ta med ørepropper for magnet-røntgen bråker ganske mye til tider. Både i åpen og lukket MR-maskin forøvrig. Tok en gang MR i USA og fikk utdelt ørepropper -det var en ny opplevelse!

Du har, som de andre under her nevnte, en nødknapp i handen hvis du skulle få ubehag. Og mellom frekvensene (noen minutter på hver frekvens på de jeg har tatt) snakker de nok med deg. De har mikrofon i "kontrollrommet" og det er mikrofon i/ved MR-maskinen hos deg.

Det går nok så bra så. Tenk på noe hyggelig sånn at du får tiden til å gå.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor moderne utstyr de har der du skal. Ullevål er jo ikke akkurat kjent for sitt ultramoderne utstyr og sin humane holdning til pasientene :o)

Hehe... men en vet jo aldri hva slags utstyr de har dit jeg skal, da.

Kanskje de har det eldste og dårligste utstyret i hele landet, for alt jeg vet. Men jeg satser på at det går bra uansett, jeg. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ta med ørepropper for magnet-røntgen bråker ganske mye til tider. Både i åpen og lukket MR-maskin forøvrig. Tok en gang MR i USA og fikk utdelt ørepropper -det var en ny opplevelse!

Du har, som de andre under her nevnte, en nødknapp i handen hvis du skulle få ubehag. Og mellom frekvensene (noen minutter på hver frekvens på de jeg har tatt) snakker de nok med deg. De har mikrofon i "kontrollrommet" og det er mikrofon i/ved MR-maskinen hos deg.

Det går nok så bra så. Tenk på noe hyggelig sånn at du får tiden til å gå.

Lykke til:-)

Tusen takk, Tigertrollet.

Jeg kommer vel til å knekke sammen av latter i stedet, tenker jeg, hvis de begynner å snakke med meg. Har det med å få latteranfall i slike "rare" sitiasjoner. : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... men en vet jo aldri hva slags utstyr de har dit jeg skal, da.

Kanskje de har det eldste og dårligste utstyret i hele landet, for alt jeg vet. Men jeg satser på at det går bra uansett, jeg. : )

Det går sikkert bra. Hodet tar jo ikke så lang tid heller, verre med hele ryggraden.

Ta noe beroligene for sikkerhets skyld og husk at det er panikk-knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Tusen takk, Tigertrollet.

Jeg kommer vel til å knekke sammen av latter i stedet, tenker jeg, hvis de begynner å snakke med meg. Har det med å få latteranfall i slike "rare" sitiasjoner. : D

Ja, jeg skvatt ihvertfall no sinnsykt når jeg plutselig hørte en stemme som spurte hvordan det gikk.. Og jeg svarte ikke først for jeg trodde ikke de kunne høre meg inne i trommelen..*s*

I Tyskland tok jeg MR i åpen maskin (det var bare en søyle over den delen av kroppen de skulle røntge) og der fikk jeg spørsmål om jeg ville høre på litt klassisk musikk mens jeg lå der (2*2,5 timer..)! DA knakk jeg sammen i latter.. Jeg skjønte ikke for mitt bare liv hvordan jeg skulle høre på musikk i det jævlige bråket! *ler*

Men i pausene fikk jeg med meg såpass mye at jeg faktisk fikk sansen for klassisk musikk og ba om tittelen på CD'en:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra. Hodet tar jo ikke så lang tid heller, verre med hele ryggraden.

Ta noe beroligene for sikkerhets skyld og husk at det er panikk-knapp.

OK! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skvatt ihvertfall no sinnsykt når jeg plutselig hørte en stemme som spurte hvordan det gikk.. Og jeg svarte ikke først for jeg trodde ikke de kunne høre meg inne i trommelen..*s*

I Tyskland tok jeg MR i åpen maskin (det var bare en søyle over den delen av kroppen de skulle røntge) og der fikk jeg spørsmål om jeg ville høre på litt klassisk musikk mens jeg lå der (2*2,5 timer..)! DA knakk jeg sammen i latter.. Jeg skjønte ikke for mitt bare liv hvordan jeg skulle høre på musikk i det jævlige bråket! *ler*

Men i pausene fikk jeg med meg såpass mye at jeg faktisk fikk sansen for klassisk musikk og ba om tittelen på CD'en:-)

Hihi... nå er ikke jeg så glad i klassisk musikk, men det er sikkert ganske beroligende å høre på i en slik situasjon... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

OK! : )

Hei!

Jeg tok MR av hodet i Ålesund for en del år siden. Gruet meg, men det gikk veldig bra. Tok rundt 20 minutter. Hodet ligger i en slags støtte, så det er ikke så vanskelig å holde det rolig. Eneste ulempen er at man lett stivner i musklene av å holde det i samme stilling så lenge.

Under undersøkelsen fikk jeg høre på musikk, og det er jeg glad for. Det værste er nemlig at maskinen dunker og bråkerø ganske mye. Ta derfor med deg none ørepropper for sikkerhets skyld :)

Jeg ville tatt Sobril en hel time før øundersøkelsen, for å sikre at virkningen kom FØR undersøkelsen begynte.

Og den panikk-knappen husker jeg. Fikk beskjed om å trykke på den før undersøkelsen, for å vite at den virket. Den lyden fikk meg til å skvette mer enn selve MR seansen ;-).

Lykke til, dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper det går bra...

hei

bare lurer på hvordan du fikk dette, om det var lang ventetid, og om du kan si noe om hvorfor legen ville sjekke? (fysisk el. psykisk) vil ta en sånn test selv, bare for å få utelukket ting...er det samme som CT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

bare lurer på hvordan du fikk dette, om det var lang ventetid, og om du kan si noe om hvorfor legen ville sjekke? (fysisk el. psykisk) vil ta en sånn test selv, bare for å få utelukket ting...er det samme som CT?

Det var fastlegen min som tok opp dette med MR-undersøkelse. Det er for å utelukke noe fysisk. Tror jeg... Er faktisk ikke helt sikker.

Det gikk forholdsvis fort å få time, noen uker. Kanskje en mnd.

Det er ikke det samme som CT, tror jeg. MR er en magnetrøntgen-undersøkelse.

Grunnen til at jeg skal gjennom en slik undersøkelse, er en depresjon (får medisiner, men de virker ikke), OCD, problemer med å skille mellom fantasi og virkelighet (sier i hvertfall psykiateren min), har hatt hallusinasjoner, sover dårlig, mye mareritt m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...