Gå til innhold

bipolar og psykose


lykke alltid

Anbefalte innlegg

lykke alltid

Jeg er en 22 år gammel jente som i det siste har lurt på om jeg er bipolar. Jeg forstår at ingen kan gi meg en diagnose over nettet, men jeg er interessert i å få tilbakemelding likevel.

Jeg har hatt angst siden jeg var 6-7 år gammel, og har vært innenfor psykiatrien siden det. Da jeg ble større fikk jeg også tidvise depresjoner.

Jeg har vært innlagt en gang for et par år siden, og to ganger de siste månedene. Jeg har ikke vært innlagt mer enn en måned tilsammen og et døgn. (2 uker*2uker+1 døgn) Grunnen til at jeg lurer på om jeg er manisk depressiv og ikke bare har en angst- og depresjonsproblematikk er perioder hvor jeg føler meg manisk. Dette har ikke blitt fanget opp som "sykt" av systemet. Det er perioder hvor jeg føler at jeg blir kvalt av lykke eller virketrang. I tillegg har jeg vanskeligheter generelt med grensesetting f.eks når det gjelder penger. Jeg er alltid blakk, uansett hvor mye eller lite jeg har å rutte med. I disse periodene med slik intens virketrang føler jeg at jeg kan klare alt, trene mange ganger i uken, stå opp tidlig, ta perfekte eksamener, holde huset ryddig og en rekke andre gjøremål, som tilsammen blir en unulighet. Jeg har hele tiden trodd at hvis en er mansik depressiv må disse maniske periodene vare mye lenger enn mine, men jeg har forstått at det ikke er slik.

Så hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet. Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet. Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet. Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov. Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit. Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

F30.2 Mani med psykotiske symptomer

I tillegg til det kliniske bildet beskrevet i F30.1, er vrangforestillinger (vanligvis grandiose) eller hallusinasjoner (vanligvis om stemmer som snakker direkte til pasienten) til stede, eller hevingen av stemningsleiet, den overdrevne motoriske aktiviteten og tankeflukten så ekstrem at personen er uforståelig eller utilgjengelig for vanlig kommunikasjon.

Inkl: mani med:

- stemningsinkongruente psykotiske symptomer

- stemningskongruente psykotiske symptomer

manisk stupor

Dette fant jeg ved å bruke ICD10 som er diagnosesystemet som brukes.

Her kan du laste ned søkeverktøyet.

http://www.kith.no/kodeverk/produkter/sokeverktoy/Nedlasting2002.htm

Hvis du har mistanke om at du er bipolar bør du ta det opp med legen din, da det har konsekvenser for bla. medisinering.

DE som har bipolar lidelse bør ikke bruke antidepressiva, da det kan utløse mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lykke alltid

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet. Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet. Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet. Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov. Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit. Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

F30.2 Mani med psykotiske symptomer

I tillegg til det kliniske bildet beskrevet i F30.1, er vrangforestillinger (vanligvis grandiose) eller hallusinasjoner (vanligvis om stemmer som snakker direkte til pasienten) til stede, eller hevingen av stemningsleiet, den overdrevne motoriske aktiviteten og tankeflukten så ekstrem at personen er uforståelig eller utilgjengelig for vanlig kommunikasjon.

Inkl: mani med:

- stemningsinkongruente psykotiske symptomer

- stemningskongruente psykotiske symptomer

manisk stupor

Dette fant jeg ved å bruke ICD10 som er diagnosesystemet som brukes.

Her kan du laste ned søkeverktøyet.

http://www.kith.no/kodeverk/produkter/sokeverktoy/Nedlasting2002.htm

Hvis du har mistanke om at du er bipolar bør du ta det opp med legen din, da det har konsekvenser for bla. medisinering.

DE som har bipolar lidelse bør ikke bruke antidepressiva, da det kan utløse mani.

Tusen takk for svaret. Jeg skal ta opp dette med psykologen min. Jeg går på både antidepressiva og antipsykotika og kjenner at jeg er på vei opp nå, noe som på en side er en relativt god følelse, men på den annen side lett kan bli nettopp manisk. Jeg er også redd for å ikke få til alle prosjektene jeg begir meg ut på, siden jeg av erfaring vet at jeg lett faller sammen når jeg ikke blir det perfekte mennesket jeg planla å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Jeg skal ta opp dette med psykologen min. Jeg går på både antidepressiva og antipsykotika og kjenner at jeg er på vei opp nå, noe som på en side er en relativt god følelse, men på den annen side lett kan bli nettopp manisk. Jeg er også redd for å ikke få til alle prosjektene jeg begir meg ut på, siden jeg av erfaring vet at jeg lett faller sammen når jeg ikke blir det perfekte mennesket jeg planla å bli.

Ja, en kan jo virke ganske så "frisk" om en er hypoman. Synd at man nærmest må stille sin egen diagnose før man får riktig hjelp.

Om det er slik at du har en bipolar lidelse er det ikke bra at du går på antidepressiva. Du vil antagelig få tilbud om enten Litium eller antiepilepsi medisiner som Lamictal, Orifiril eller Tegretol. Vet også at enkelte bruker kun noen typer antipsykotika i behandlingen av dette.

Bruker selv Litium og har ingen plager på grunn av det.

Ikke slit deg ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...