basen Skrevet 6. november 2000 Del Skrevet 6. november 2000 Hei Jeg har en gutt på snart 19 mnd og vi vurderer å sette igang med nummer 2. Jeg hadde et tøft svangerskap med høyt blodtrykk 140/90 fra uke 17. Jeg var inn og ut av sykehuset og pendlet mellom helsestasjon og Bærum sykehus flere ganger i uken. Det endte med akkutt keisersnitt 3 uker før termin pga HELLP. Jeg har lest en del om svangerskapsforgiftning og Hellp på din side og på internett og har mange spørsmål. 1) Hvor stor er sjansen for at dette skjer igjen? 2)Du skriver i et av dine innlegg at kvinner som har hatt HELLP syndrom er NOE utsatt for å utvikle andre komplikasjoner i etterfølgende svangerskap. Hvor stor er sjansen i % for at dette skjer? 3) Er det grunn til å avstå fra å bli gravid med nummer 2? 4) Kan jeg kreve å bli fulgt opp av sykehuset dersom det skulle oppstå komplikasjoner så tidlig som i uke 17? Jeg pendlet som sagt mellom helsestasjon og sykehus sist og hadde en følelse at ingen helt ville ta det fulle ansvar. 5) Det går en del stygge rykter om Bærum Sykehus på folkemunne. Kan jeg få oppfølging av f.eks. Rikshospitalet? 6) Er jeg i det hele tatt et tilfelle som vil kreve spesiell oppfølging? 7) Jeg har også lest om at store doser av Vitamin C og E kan ha innvirkning på svangerskapsforgiftning. Det samme gjelder for kalktilskudd og acetylsalisylsyre (hva er forresten det?) Er dette tilfelle? 8) I ettertid har jeg fått vite at tilstanden kan være livstruende. Hvor mange er det som dør av dette i Norge? 9) Sist men ikke minst. Dersom dette bli for omfattende og dere ikke har kapasitet til å svare vil jeg gjerne henvendes til en spesialist som kan hjelpe meg. Hilsen Beate (33 år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8825-hellp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 7. november 2000 Del Skrevet 7. november 2000 Til basen Jeg hadde nok kunnet gi deg "noe" informasjon om denne sykdommen og mulige risikoer ved senere graviditeter, men anbefaler at du forsøker å stille spørsmålet på DOL i forum for gynekologi. Jeg vil forøvrig tro at du kan få god informasjon på sykehuset, og eventuelt en samtale omkring dette problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8825-hellp/#findComment-41988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.