Gå til innhold

flyskrekk


Gjest Stivavskrekk

Anbefalte innlegg

Gjest Stivavskrekk

Jeg er en jente paa 24 som pleide aa ta fly uten aa tenke noe saerlig over farene. I sommer, under en flytur, ble jeg plustelig nervos, og siden har det bare blitt verre. Jeg flyr en del, da jeg studerer i utlandet, og drar ofte paa smaaturer rundt i Europa. Jeg vet jo at sjansen for flystyrt/brann etc. er smaa, men hva hjelper det naar det KAN skje?!

Helst vil jeg unngaa aa fly, men det er helt umulig - hvordan skal jeg komme meg hjem eller paa ferie da? Og jeg vet det er en smule irrasjonelt aa vaere saa redd. Jeg blir varm, hjertet galopperer, alt gaar rundt og jeg tror hver minste lyd og bevegelse er tegn paa at "naa skjer det". Kan noen gi meg tips og troest? Jeg skal fly fire ganger i januar og egentlig gleder jeg meg til turene...bortsett fra selve reisen...hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Føler med deg, har panikk for fly selv.

Det beste middelet er å fly, utsette deg for det du er redd for. Men det er best å gjøre det i små doser av gangen, ta små skritt, og ikke kjøre full gass med en gang. Når du MÅ fly slik som nå, kan du få god hjelp av å ta beroligende som Valium eller Sobril; det legger en demper på den værste angsten.

Ofte er man vel så redd for sin egen panikkreaksjon som for de potensielle farene ved å fly, fordi den er så inni hampen ubehagelig. For meg hjelper det å si hardt til meg selv av faren kun er i mitt eget hode, at de fysiske symptomene "bare" er angst og at jeg IKKE tar fysisk skade av dem.

Føler du at du trenger hjelp med å takle flyskrekken, kan legen din henvise deg til en psykolog som driver med eksponeringsterapi/kognitiv terapi. Flyselskapene arrangerer også flyskrekk-kurs, som hjelper mange.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stivavskrekk

Føler med deg, har panikk for fly selv.