Gå til innhold

Kan jeg spørre om journalen!?!


snufseguri

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan få lov til å se journalen min (regner med at psykiateren skriver det). Jeg er rett og slett nysgjerrig på hva han skriver om meg.

han svarer liksom så vagt når jeg spør hva slags diagnose han har satt på meg. Han svarer bare at jeg har en alvorlig grad av OCD, og at depresjonen er et resultat av dette.

Men det er så mye annet rart med meg også, og jeg har prøvd så mange rare medisiner de siste månedene. Det som bekymrer meg er at jeg bruker Seroquel, og i bruksanvisningen står det at den er mot schizofreni (og intet annet, som jeg kan se). Spurte for en stund siden om jeg var det, og da sa han at han ikke hadde bevis nok for det ennå. Heldigvis. Men betyr dette at jeg har symptomer på scizofreni?

Jeg har veldig mye magisk tenking, er SVÆRT opptatt av overnaturlige fenomener (spøkelser, usynlige hjelpere, synskthet, aliens m.m.). Jeg ser også veldig mye tegn i ting enten det er en farge, noe som blir sagt på TV, en bestemt plassering av en gjenstand, ting jeg tenker/gjør osv. På badet ser jeg masse demoner i tapeten, pluss en løve og en ørn. Ingen andre ser det...

Hovedsaken med meg er at jeg er overbevist om at ting jeg gjør eller ikke gjør påvirker verden rundt meg (tvangshandlinger/tanker). Det er visst ikke så normalt, det, har jeg hørt... De fleste med OCD vet at det ikke er sånn, men gjør disse tingene for det. Men jeg tror altså helt sikkert at det er sånn...

Kan psykiateren nekte meg å se journalen hvis han ikke vil at jeg skal henge meg opp i det han skriver om meg?

Hvordan skal jeg spørre om journalen, uten at det virker dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss Saigon

Gå til ekspedisjonen/administrasjonen eller evt. behandleren din og si at du ønsker en kopi av journalen din. Det vil ta noen dager fra du spør etter å få en kopi til du får kopien. Behandleren SKAL svare på evt. spørsmål du har til det som står i journalen (hvis det er noe du ikke forstår eller hvis det er noe du vil ha utdypet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på kopi, men rett til å gjøre seg kjent med opplysninger. Dvs. du kan få lese journalen, hvis det ikke er forhold som tilsier noe annet, jfr. svar under. De fleste vil likevel gi en kopi hvis man spør, da mener jeg man kan ta betalt for kopien.

"Kan psykiateren nekte meg å se journalen hvis han ikke vil at jeg skal henge meg opp i det han skriver om meg?".

Forvaltningsloven § 19 tar for seg innskrenket adgang til visse slags opplysninger - http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html#19

Man har ikke krav på å få gjøre seg kjent med de opplysninger i et dokument som det av hensyn til hans helse eller hans forhold til personer som står ham nær, må anses utilrådelig at han får kjennskap til; likevel slik at opplysningene på anmodning skal gjøres kjent for en representant for parten når ikke særlige grunner taler mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på kopi, men rett til å gjøre seg kjent med opplysninger. Dvs. du kan få lese journalen, hvis det ikke er forhold som tilsier noe annet, jfr. svar under. De fleste vil likevel gi en kopi hvis man spør, da mener jeg man kan ta betalt for kopien.

"Kan psykiateren nekte meg å se journalen hvis han ikke vil at jeg skal henge meg opp i det han skriver om meg?".

Forvaltningsloven § 19 tar for seg innskrenket adgang til visse slags opplysninger - http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html#19

Man har ikke krav på å få gjøre seg kjent med de opplysninger i et dokument som det av hensyn til hans helse eller hans forhold til personer som står ham nær, må anses utilrådelig at han får kjennskap til; likevel slik at opplysningene på anmodning skal gjøres kjent for en representant for parten når ikke særlige grunner taler mot det.

Jeg fann til slutt loven som tar for seg rett til journalinnsyn - pasientrettighetsloven - kapittel 5 - http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#5-1

"§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er aldri dumt å spørre om å få se journalen.

Jeg synes det høres fornuftig ut å prøve Seroquel eller et annet tilsvarende stoff i tillegg til det andre du tar. Om ikke annet forsterker det behandlingen av OCD.

Du har i natt fått et svar fra LabamBa. Der nevnes schizotyp lidelse. Det var intet dumt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri dumt å spørre om å få se journalen.

Jeg synes det høres fornuftig ut å prøve Seroquel eller et annet tilsvarende stoff i tillegg til det andre du tar. Om ikke annet forsterker det behandlingen av OCD.

Du har i natt fått et svar fra LabamBa. Der nevnes schizotyp lidelse. Det var intet dumt svar.

Håper ikke schizotyp lidelse er noe alvorlig, da...

Jeg skal søke på nettet og her på DOL, og se om jeg kjenner meg igjen i det.

NHD, var det noe du glemte å skrive i svaret, det står en halvferdig setning nederst...

Ellers takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...