Gjest WO Skrevet 7. januar 2003 Skrevet 7. januar 2003 Hei! Jeg sliter med oppblåsthet (i tilknytning til stress), mye gass og "oppgulp/raping" -spesielt etter måltider. Videre har jeg også av og til vondt i kjertlene under armene. Jeg har tatt gastroskopi for en måned siden og røntgen colon med kontrastvæske i sept. 98. Alt var OK. Spørsmålene mine er om nevnte røntgen colon- undersøkelse er for gammel til å si noe om dagens tilstand? -og om disse undersøkelsene er nok for å eliminere evt. alvorlige sykdommer? Bør jeg gå til videre undersøkelser? 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 7. januar 2003 Skrevet 7. januar 2003 Synes du kan prøve div. midler mot oppblåsthet, f.eks. miniform som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Du sier selv at plagene kommer spesielt i forb. med stress, så der er nok synderen.Er du ebdre i perioder hvor du ikke er stressa? Holder du vekten? Alt dette må avgjøre om du skal gå videre med flere undersøkelser. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. januar 2003 Skrevet 8. januar 2003 Mageplagene har nok ikke noe med kjertlene i armhulene å gjøre. Kjertler i armhulene kan bli litt forstørret etter hudskader på armene, barbering i armhulen, forkjølelse eller ved lokale skader/sykdommer i området rundt armhulen. Mageproblemene dine høres mest ut som såkalt irritabel tarm. Dvs, det er ikke noe anatomisk galt, men tarmen fungerer ujevnt, ofte grunnet stress, ujevne måltider og døgnrytme. Plagene vil da være luftsmerter, vekselvis løs eller hard avføring. Dersom du også har raping, har du sannsynligvis fått litt sår slimhinne i magesekk eller tolvfingertarm. Dette kan bedres med syrenøytraliserende midler, eks Tagamet. Disse plagene regnes som livsstils-sykdommer. Men mageproblemer over tid bør alltid utredes. Man må være sikker på at det ikke er blod i avføringer, endringer i blodbildet, eller andre tegn på mer alvorlig sykdom, da ofte med vekttap, slapphet og kanskje feber. Alder med mer vil avgjøre om fastlegen din synes at dere skal utrede påny 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.