lillemin Skrevet 6. november 2000 Del Skrevet 6. november 2000 min datter på snart 8 år har fått diagnosen supraventikulær tachychardi. under 24-timers registrering hadde hun et anfall med en puls på 156 slag i minuttet. jeg har registrert et par ting hun reagerer på, som sult og svært kalde inntak, is o.l., som gir en intens hoste. vi skal til ny lege og ekg om 3 uker, men jeg er overbekymret, og trenger litt informasjon om denne tilstanden, hva det innebærer for henne, og hva vi bør ta hensyn til. kan du please gi meg litt informasjon? hva har hosten med hjertet å gjøre? kan du berolige meg? takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singid Skrevet 7. november 2000 Del Skrevet 7. november 2000 Hei Jeg ble diagnosisert med PSVT for en tid tilbake (selv om den diagnosen var litt "feil"). Dette er såvidt jeg har forstått ikke farlig. Det kommer av at hjertet har en ekstra bane (knute) som gjør at hjertet av og til slår veldig fort, for deretter og roe seg ned igjen (adrenalin går i en loop i den ekstra banen). Tilstanden er altså ubehagelig, men ikke farlig. En kan fikse dette ved hjelp av en RFA (radio frekvens ablasjon). En fører da 2 kateter opp gjennom begge lyskene (lokal bedøvelse) og brenner da eventuelt av de ekstra banene på hjertet. Suksess prosenten er på godt over 90 % tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/#findComment-41647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. november 2000 Del Skrevet 8. november 2000 Hei Jeg ble diagnosisert med PSVT for en tid tilbake (selv om den diagnosen var litt "feil"). Dette er såvidt jeg har forstått ikke farlig. Det kommer av at hjertet har en ekstra bane (knute) som gjør at hjertet av og til slår veldig fort, for deretter og roe seg ned igjen (adrenalin går i en loop i den ekstra banen). Tilstanden er altså ubehagelig, men ikke farlig. En kan fikse dette ved hjelp av en RFA (radio frekvens ablasjon). En fører da 2 kateter opp gjennom begge lyskene (lokal bedøvelse) og brenner da eventuelt av de ekstra banene på hjertet. Suksess prosenten er på godt over 90 % tror jeg. Kommentar til Singid. En supraventrikulær tachycardi på basis av en definert ekstra ledningsbunt er bare èn type av ganske mange former for PSVT. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/#findComment-42408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. november 2000 Del Skrevet 8. november 2000 Hei Jeg ble diagnosisert med PSVT for en tid tilbake (selv om den diagnosen var litt "feil"). Dette er såvidt jeg har forstått ikke farlig. Det kommer av at hjertet har en ekstra bane (knute) som gjør at hjertet av og til slår veldig fort, for deretter og roe seg ned igjen (adrenalin går i en loop i den ekstra banen). Tilstanden er altså ubehagelig, men ikke farlig. En kan fikse dette ved hjelp av en RFA (radio frekvens ablasjon). En fører da 2 kateter opp gjennom begge lyskene (lokal bedøvelse) og brenner da eventuelt av de ekstra banene på hjertet. Suksess prosenten er på godt over 90 % tror jeg. Kommentar til Singid. En supraventrikulær tachycardi på basis av en definert ekstra ledningsbunt er bare èn type av ganske mange former for PSVT. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/#findComment-49284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. november 2000 Del Skrevet 8. november 2000 Svar til Lillemin. De fleste former for supraventrikulær tahycardi (= rask rytme som utgår fra hjertestrukturer lokalisert høyt i hjertet, d.v.s. i området til forkamrene) er rel. uskyldige og sjelden farlige. Det er mange former for PSVT. Noen baseres på ekstra ledningsbaner, enten de er lokalisert i hjertemuskulaturen fjernt fra det egentlige ledingssystemet i hjertet, eller de er innbakt i hjertets reelle og vanlige elektriske strukturer. Mange av disse SVT er lett påvirkelige av medikamenter, noen gir seg etter en stund, mens andre gir tiltagende symptomer og behøver annen form for behandling. Slik behandling kan f.eks. bestå i at man lokaliserer den elektriske banen og deretter "svir" den av ved hjelp av et kateter. Denne metodikken er etterhvert blitt meget forfinet og sikker, og som regel uten noen komplikasjoner. Imidlertid, de færreste av SVT trenger særlig behandling, og - som sagt - det er vanligvis en ufarlig tilstand. Det er viktig at man får registrert rytmen på et EKG, slik at man kan ha en bedre og sikrere idè om hvordan den oppstår og hvilke baner den bruker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/#findComment-42412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. november 2000 Del Skrevet 8. november 2000 Svar til Lillemin. De fleste former for supraventrikulær tahycardi (= rask rytme som utgår fra hjertestrukturer lokalisert høyt i hjertet, d.v.s. i området til forkamrene) er rel. uskyldige og sjelden farlige. Det er mange former for PSVT. Noen baseres på ekstra ledningsbaner, enten de er lokalisert i hjertemuskulaturen fjernt fra det egentlige ledingssystemet i hjertet, eller de er innbakt i hjertets reelle og vanlige elektriske strukturer. Mange av disse SVT er lett påvirkelige av medikamenter, noen gir seg etter en stund, mens andre gir tiltagende symptomer og behøver annen form for behandling. Slik behandling kan f.eks. bestå i at man lokaliserer den elektriske banen og deretter "svir" den av ved hjelp av et kateter. Denne metodikken er etterhvert blitt meget forfinet og sikker, og som regel uten noen komplikasjoner. Imidlertid, de færreste av SVT trenger særlig behandling, og - som sagt - det er vanligvis en ufarlig tilstand. Det er viktig at man får registrert rytmen på et EKG, slik at man kan ha en bedre og sikrere idè om hvordan den oppstår og hvilke baner den bruker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8846-supraventikul%C3%A6r-tachychardi/#findComment-49288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.