Gå til innhold

Angst?


Paranoia

Anbefalte innlegg

Hmm..

Har begynt å få noen "anfall" i det siste.. vet ikke hva jeg skal kalle det, enkli.

Det er mest hvis jeg er ute på noe, sånn m venner eller på offentlige steder. Kan plutselig få bølger av kvalme, bli svimmel og noen ganger føles det som d er vanskelig å få nok luft. som om lungene er for små, eller no :P

Er dette angt eller no? hva kan jeg gjøre for å få det til å forsvinne...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

prøve meds? zoloft tar bort anfalla mine.. verdt å forsøke?

Det kan godt være angstanfall ja. Vanlige symptomer: Kvelningsfornemmelser/pustebesvær, hjertebank, svetting, skjelving, svimmelhet, kvalme/ubehag i magen, uvirkelighetsfølelse, angst for å dø/miste kontrollen/bli gal.

Når anfallene kommer i tilknytning til opphold på offentlige steder, kalles det agorafobi. Kommer de i sosiale sammenhenger kan det være sosial fobi. Kommer de plutselig hvor som helst og når som helst, er det panikkangstlidelse.

Mitt råd er at du tar kontakt med legen din, som kan henvise deg videre til psykolog eller psykiater. Du vil få hjelp til gradvis å nærme deg de situasjonene du er redd for, og lære hvordan du mestrer angst. Antidepressive medisiner er til god hjelp for mange.

Det er bra at du vil ta tak i problemet. Jo før du får behandlet det, jo lettere blir det å overkomme.

Føler med deg! Sliter med angst selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøve meds? zoloft tar bort anfalla mine.. verdt å forsøke?

vil ikke ha meds.. skal klare meg uten.. og d ække et så veeldig stort problem, så jeg overlever nok. :P

but thanx, anyway!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fletti

Det kan godt være angstanfall ja. Vanlige symptomer: Kvelningsfornemmelser/pustebesvær, hjertebank, svetting, skjelving, svimmelhet, kvalme/ubehag i magen, uvirkelighetsfølelse, angst for å dø/miste kontrollen/bli gal.

Når anfallene kommer i tilknytning til opphold på offentlige steder, kalles det agorafobi. Kommer de i sosiale sammenhenger kan det være sosial fobi. Kommer de plutselig hvor som helst og når som helst, er det panikkangstlidelse.

Mitt råd er at du tar kontakt med legen din, som kan henvise deg videre til psykolog eller psykiater. Du vil få hjelp til gradvis å nærme deg de situasjonene du er redd for, og lære hvordan du mestrer angst. Antidepressive medisiner er til god hjelp for mange.

Det er bra at du vil ta tak i problemet. Jo før du får behandlet det, jo lettere blir det å overkomme.

Føler med deg! Sliter med angst selv.

jeg lider også av sosialangst, men får også angst av å være på offentlige steder! Har ofte angst når jeg sitter hjemme også, får anfall og tror jeg skal dø o.s.v! Går det virkelig an å ha sosialangst, agorafobi og panikkangst på en gang windsong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

jeg lider også av sosialangst, men får også angst av å være på offentlige steder! Har ofte angst når jeg sitter hjemme også, får anfall og tror jeg skal dø o.s.v! Går det virkelig an å ha sosialangst, agorafobi og panikkangst på en gang windsong?

Hei!

Beklager mitt seine svar.

Det er fullt mulig å slite med flere former for angst samtidig, dessverre.Ofte fører det ene det andre med seg. Får man panikklidelse, blir man fort redd for å oppsøke de situasjonene man har befunnet seg i når man har hatt angstanfall. Det kan f.eks. dereie seg om kassakøer, kollektive transportmidler o.l.Man blir i tillegg ofte redd for sosiale sammenkomster, fordi man føler seg dum pga angsten.

Jeg er ingen lege, og vil absolutt ikke stille diagnose på noen. Kan bare legge frem teorier. Det beste er om du og legen din kan samarbeide om å kartlegge angstproblemene dine, og komme fram til hvilke behandling som passer (terapi, evt. medisiner).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...