Gå til innhold

Hjertebank, rask puls og sentralstimulerende stoffer

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet et par innlegg her tidligere hvor jeg spør om "ubehag" i brystet og hjertebank...

Etter at ungene er i seng, har jeg nesten konstant høy puls og har nylig fått problemer med å sove fordi mens jeg holder på å sovne inn, skvetter jeg plutselig til av at hjertet banker i full fart.

Det kommer i perioder og når det er i ferd med å roe seg, blir ofte pulsen uregelmessig.

Jeg har kommet frem til at jeg har noe enkelte kaller "nervøst hjerte".

Det virker som om jeg ikke tåler sentralstimulerende stoffer, som f.eks. kaffe, nesespray (Otrivin), sjokolade, m.m.

Er det noen som har erfaringer med det samme, eller som har en liste over sentralstimulerende man bør unngå med slike plager??

Jeg vet også at i en stressituasjon eller som følge av angst kan man få samme plager. Jeg "lider" jo av begge deler, men kanskje ting kan bedre seg bittelitt hvis jeg unngår disse tingene som gjør kroppen stressa...?

Gode råd?

Mvh.

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Aina E. Det kan være et vanlig stress-symptom at hjertet banker kraftig når man skal hvile. Dersom det varer lenge, du blir slapp av det, eller hjertet virkelig slår uregelmesig, ikke bare enkelte kraftige slag innimellom, kan du få det utredet med EKG. Noen ganger kan høyt stoffskifte eller en hjerterytmeforstyrrelse være årsak, og disse kan behandles.

Stoffene du nevner samt nikotin, efedrin-holdig hostesaft eller astma-medisiner som åpner luftveiene han forværre en hjertebank.

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Aina E. Det kan være et vanlig stress-symptom at hjertet banker kraftig når man skal hvile. Dersom det varer lenge, du blir slapp av det, eller hjertet virkelig slår uregelmesig, ikke bare enkelte kraftige slag innimellom, kan du få det utredet med EKG. Noen ganger kan høyt stoffskifte eller en hjerterytmeforstyrrelse være årsak, og disse kan behandles.

Stoffene du nevner samt nikotin, efedrin-holdig hostesaft eller astma-medisiner som åpner luftveiene han forværre en hjertebank.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...