Gå til innhold

Hvordan leve best mulig med en alvorlig diagnose?


Gjest mia-veronica

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

Er intressert i å høre om hvordan andre med alvorlige (livslange) diagnoser har taklet livet sitt. Hvordan leve best mulig med slik sykdom?

Jeg har selv en schizoaffektiv lidelse. Har vært syk i nesten 10 år og opplever nå at jeg har bedre grep om sykdommen. Har lært mer om hva jeg bør unngå, som å våke mye, drikke og stress i alle former.

Jeg jobber ikke, men har stallen og hestene mine. De trenger meg og jeg føler mening med å stå opp til hver dag. Kjæresten min skal snart overta hjemgården, og jeg er ofte der og hjelper til.

Hvordan lever andre med livslang sykdom? Og hva var det som gjorde de friske frisk? Hva har hjulpet og omvendt? Håper mange kommer med innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Har bipolar lidelse, men lider ikke i hverdagen av den grunn :)

Det jeg gjør for å holde meg frisk er å sørge for regelmessig søvn og å være forsiktig med alkohol.

Driver også med fysisk trening.

Ellers bruker jeg Litium og går til samtale hos psykiater en gang i måneden.

Hvis jeg blir alvorlig syk igjen vil jeg legge meg inn så fort jeg merker det begynner å snike seg innpå.

Tror det er viktig å fylle dagen med noe meningsfullt, noe som man trives med.

Er også viktig å omgås folk som støtter en og kutte ut de som drar en ned.

Tror det er viktig å prøve å leve et så normalt liv som mulig. Man er ikke akkurat alene om å ha psykiske problemer, i dette samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mia-veronica

Hei :)

Har bipolar lidelse, men lider ikke i hverdagen av den grunn :)

Det jeg gjør for å holde meg frisk er å sørge for regelmessig søvn og å være forsiktig med alkohol.

Driver også med fysisk trening.

Ellers bruker jeg Litium og går til samtale hos psykiater en gang i måneden.

Hvis jeg blir alvorlig syk igjen vil jeg legge meg inn så fort jeg merker det begynner å snike seg innpå.

Tror det er viktig å fylle dagen med noe meningsfullt, noe som man trives med.

Er også viktig å omgås folk som støtter en og kutte ut de som drar en ned.

Tror det er viktig å prøve å leve et så normalt liv som mulig. Man er ikke akkurat alene om å ha psykiske problemer, i dette samfunnet.

Tusen takk for svar! Godt å høre at du mestrer sykdommen så godt! Jeg prøver også å leve så regelmessig som mulig. Trener flere ganger i uka, noe jeg syns hjelper veldig godt mot hallusinasjoner og lignende psykosesymptomer. Tror også det har god innvirkning på søvnen?

Er helt enig med deg i at det er viktig å gjøre hverdagene meningsfulle. Jeg har dyrene mine, som jo trenger sitt, uansett min dagsform. Føler det er godt å ha noe å gå til hver dag, spesielt så lenge jeg ikke jobber ( er uføretrygdet). Ridningen gjør jo også sitt til at jeg blir mer utholdende fysisk.

Ellers så synger jeg i band. Bare på amatør-nivå selvfølgelig, men jeg syns det er veldig moro! :)) Vi spiller litt her i byen, men jeg orker ikke festing hele natten lengre, så jeg er tidlig hjemme etter spilling. Jeg har lært at det er det lureste, du skjønner sikkert hva jeg mener........

Syns det er viktig å fortelle om hvordan man kan mestre psykisk sykdom. For det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...