Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en mann på 32 år som det siste året har vært plaget med ryggsmerter.

Smertene sitter på høyre side av korsryggen og går nedover høyre rumpe og høyre hofte.smertene kommer på det sterkeste når jeg sitter eller ligger,og dempes ikke for jeg får gått en tur.om natten må jeg ut å gå ett par kilometer hver 2.5 time.det virker som om ryggen stivner da den ikke er i bevegelse. jo lengere jeg ligger eller hviler jo større blir smerten.når jeg står på terne kjennes ikke noe smerte men står jeg på helen og løfter terne får jeg vondt,ligger jeg på ryggen og noen løfter høyre benet kan man bare løfte det 20 cm før smerten kommer sterkt. dette har pågodt nå i 6 uker og det blir ikke bedere.hadde samme problenet for 8 mnd siden og jeg var da til rønken men det ble ikke funnet noe feil.ble da sendt til fysikalsk behandling og jeg ble frisk etter 8 uker men behandlingen var smerte full da jeg måtte ligge i flere timer under behandlingen.fast legen min har gitt meg pinex forte som jeg tar om natten.proplemet er da att jeg sover litt for lenge ca 4 timer i strekk, og da våkner jeg til enorme smerter og klarer nesten ikke og gå, når jeg da for kavet meg ut og gått en tur løsner ryggen og smerten forsvinner.jeg er 189 høy og veier 117 kilo så jeg er jo litt over vektig. jeg er kraftig bygget så det er ikke direkte fedme men jeg har jo mage.jeg er en oslo gutt som har flyttet til ett småbruk i nord trønderlag og har 2 timer kjørende til nermeste små by.fastlegen min er nok flink og grei men virker litt psykisk fraverende så hun er litt vanskelig å få noe ut av.hva kan smerten være og hva bør jeg gjøre???

hilsen en som er lei av å gå tur om natten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88608-ryggsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Er ganske sikker på at dette er et prolaps, dvs. en mellomvirvel-skive som buker bakover og dytter på isjas-nerven. Det er helt typisk at smertene forsvinner ved aktivitet, og ved svaiing av ryggen. Prolaps sees ikke på venlig røntgen, CT må til. men sålenge du ikke har lammelser eller dårlig muskel-kontroll skal det ikke opereres. Trening og gange, og fysioterapi med tilrettelagte øvelser er behandling. Nesten alle blir kvitt plagene etter 2-3 måneder. Det finnes andre smertestillende tabletter som varer lenger, alternativet er å ta en tablett til, før smerten blir ille om natten. Vektreduksjon og ryggtrening fast fremover vil være viktig for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88608-ryggsmerter/#findComment-486972
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...