Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde Herpes II utbrudd for første gang for 9 år siden - da et kraftig utbrudd som var helt forferdelig. Etter dette har jeg vært lite plaget - kanskje en blemme som væsket - en eller to ganger i løpet av de neste 6 årene, og dette var utbrudd jeg knapt merket noe til.

Da jeg gikk gravid for 3 år siden hadde jeg derimot mange utbrudd - 6-7 i svangerskapet - men selv om det var ofte var det relativt små utbrudd med en eller to blemmer. I svangerskapet med nr 2 (født i sommer) hadde jeg ikke utbrudd i det hele tatt. Nå har jeg derimot plutselig fått et kjempeutbrudd med 25-30 blemmer i hele underlivet, som væsker og svir veldig - kjennes nesten ut som den første gangen jeg hadde utbrudd. Er dette vanlig? og hva skyldes det at det kommer så kraftig nå etter alle disse årene? Kan jeg forvente at det kommer oftere nå og at det også fortsetter å være så kraftig? Jeg fikk tilbake menstruasjonen nå for første gang etter begge mine svangeskap; kan menstruasjonen ha forårsaket dette? Jeg har heller ikke oppsøkt lege/gynekolog med plagene mine denne gangen siden de jo er kjent for meg - men jeg burde kanskje gjort det siden utbruddet er såpass kraftig. Dog er det jo lite man kan gjøre med Herpes II utbrudd annet enn holde ut til det er over...

Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88633-herpes-ii/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Du tenger ikke å gå med disse plagene.

Det finnes nå gode medisiner som hindrer utbrudd og reduserer smitteoverføring med 50 %.

Snakk med legen din om dette. Han kan henvise deg vidre til hudspesialist eller gynokolog som kan skrive ut antivirale midler på blåresept.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88633-herpes-ii/#findComment-485810
Del på andre sider

Hei.

Du tenger ikke å gå med disse plagene.

Det finnes nå gode medisiner som hindrer utbrudd og reduserer smitteoverføring med 50 %.

Snakk med legen din om dette. Han kan henvise deg vidre til hudspesialist eller gynokolog som kan skrive ut antivirale midler på blåresept.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88633-herpes-ii/#findComment-485811
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Herpes II infeksjoner kan forløpe mange forskjellige måter. Det er bare et fellestrekk, det at etter en førstegangsinfeksjonen forblir virus latent (gjemt i de regionale nervecellene) gjemt for resten av livet. Dette er ingenting vi kan gjøre imot. (En gang herpes alltid herpes). Men når det gjelder dette med utbrudd og reaktivering er det veldig store variasjoner, både mellom forskjellige personer og variasjon i tid. Vi vet ikke så veldig mye om hvorfor det varierer slik, men hormonelle faktorer klart spiller inn. Det er derfor ikke urimelig at du har en forandring under svangerskapet. og forandring igjen etter at svangerskapet er over. Det vi har muligheter til det er å påvirke de enkelte utbrudd. Acyklovir og dets slektninger hemmer multiplikasjon av virus og kan forkorte de enkelte utbrudd evetuelt også dempe symptomene. Mange kvinner (menn også) får litt forvarsler før utbruddet kommer, som litt prikking, nummenhet eller andre ting. Hvis du kjenner slike varsler er det store muligheter til å kuppere anfallet med å ta acyklovir umiddelbart. Effekten er mindre når man setter igang behandlingen etter at utbryddet er kommet igang. Det er også prøvd å gi en forebyggende behandling (profylakse) for kvinner med veldig hyppig utbrudd, med relativt god effekt. Men som sagt du blir ikke kvitt viruset, bare veksten som blir stoppet. Jeg ville anbefale at du oppsøker lege, helst gynekolog eller hudlege, som kan vurdere dette og eventuelt igansette behandlingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88633-herpes-ii/#findComment-490843
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...