Gå til innhold

Påvisning av Cøliaki

Anbefalte innlegg

Hei

Leste nettopp på nyheter idag, at man kan påvise cøliaki ved blodprøve.

Hvorfor sier alle leger da at man MÅ gjennom gastroskopi for å få en 100% sikkert svar. Jeg tåler ikke hvete, etc., men vet ikke sikkert om det er glutenet eller selve hvetemelet jeg ikke tåler. Har i flere år holdt meg unna hvetemelet og det viser seg ihvertfall å gjøre svært godt.

Er nå gravid, kan jeg risikere at mitt barn vil arve dette?

Håper på snarlig svar.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8866-p%C3%A5visning-av-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jena

Det finnes i dag blodprøver som gir en sterk mistanke om at det foreligger cøliaki, men endelig diagnose må bare stilles ved tarmbiopsi (vevsprøve fra tarmen). Grunnen til at vi er så nøye på at det skal tas vevsprøve er at diagnosen krever livslang glutenfri kost og man må da ha en helt sikker diagnose. Hvis glutenfri kost startes uten tarmbiopsi mister man muligheten til å stille diagnosen da tarmen raskt normaliseres på glutenfri kost.

Cøliaki er til en viss grad arvelig, men selv om du har cøliaki kan du utmerket godt få et helt friskt barn. Det er i alle fall viktig at du ikke starter med kostbehandling av barnet ditt på en mistanke om cøliaki uten å ha fått stilt diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...