Gå til innhold

Redd for missed abortion - jordmor


Gjest polaris

Anbefalte innlegg

Gjest polaris

Hei!

Jeg er gravid i uke 9 (+ noen dager). For snart to uker siden var jeg på min første kontroll hos lege, og han tok bl. a. underlivsundersøkelse. Han mente at størrelsen på livmoren var passe i forhold til uke, og at alt så fint ut så langt.

Etter kontrollen hadde jeg en lite blødning - bare et par flekker, egentlig. Det var samme dag som kontrollen fant sted, så jeg antok at det skyldtes undersøkelsen.

Det som var rart, og som gjorde meg bekymret, var at etter dette forsvant kvalmen nesten helt. Før dette var jeg mye kvalm, hver morgen, og tok ingefærtabletter for å få i meg mat og dempe det verste. Men siden undersøkelsen har jeg altså nesten ikke vært kvalm i det hele tatt.

Dum som jeg var :-) leste jeg på internet om missed abortion, og ble bekymret. Jeg forsto det sånn at når graviditetssymptomene ga seg, så kunne det bety at embryoet var dødt. Jeg har også forstått det sånn at det kan ta lang tid før man oppdager dette.

Jeg kan legge til at jeg fortsatt er øm i puppene, men ikke så mye som før, jeg føler meg trøtt og uopplagt og har gjort det hele tiden. Det er bare kvalmen som er borte.

Nå har min lege kontortid bare tre dager i uka, og kommunen jeg bor i har ingen jordmortjeneste. Så hva bør jeg gjøre? Jeg skal på neste kontroll hos legen min den 6. desember. Vil han da kunne finne ut om fostret er dødt eller ikke? Må han i såfall ta ny underlivsundersøkelse, eller kan det i uke 13 kjennes utenpå, hvis alt er som det skal? Er det mulig å høre hjertet til fostret så tidlig - jeg tror ikke han har noe spesielt utstyr. Bør jeg evt kontakte legen min før dette tidspunktet, eller skal jeg bare ta det med ro?

Er det andre symptomer man kan merke på at fostret evt er dødt? Har du noen trøstende ord å komme med? Jeg er ikke sånn kjempebekymret, bare litt sånn "tenk om...".

Hva skal jeg gjøre for å få ro i sjelen? Dette ble langt, men jeg håper du tar deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke alle som er kvalme i lang tid i forb. med et svangerskap. Du har uansett symptomer på at du er gravid. Ømme bryster og tretthet er typiske sv.skapssymptomer. Det er tross alt ikke veldig vanlig med missed abortion. Jeg synes du skal prøve å ikke fokusere så mye på dette. Det er kanskje lettere sagt enn gjort. Det er ikke så lett å få hjelp til å få avklart slike ting når det er så lite tilbud til gravide i kommunen du bor. Kommunene er faktisk forpliktet til å ha jordmortjeneste, så du får prøve å pushe på de som bestemmer. Det er viktig at de gravide står sammen om slike krav som faktisk burde vært selvfølgeligheter. Nok om det.

Hvis du etterhvert blir mer engstelig med tanke på en mulig abort, finnes det sikkert muligheter til å ta en ekstra ultralyd i en by nær der du bor.

Den blødningen du beskriver at du har hatt, er ganske typisk for det man ofte får etter en gynekologisk undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polaris

Det er ikke alle som er kvalme i lang tid i forb. med et svangerskap. Du har uansett symptomer på at du er gravid. Ømme bryster og tretthet er typiske sv.skapssymptomer. Det er tross alt ikke veldig vanlig med missed abortion. Jeg synes du skal prøve å ikke fokusere så mye på dette. Det er kanskje lettere sagt enn gjort. Det er ikke så lett å få hjelp til å få avklart slike ting når det er så lite tilbud til gravide i kommunen du bor. Kommunene er faktisk forpliktet til å ha jordmortjeneste, så du får prøve å pushe på de som bestemmer. Det er viktig at de gravide står sammen om slike krav som faktisk burde vært selvfølgeligheter. Nok om det.

Hvis du etterhvert blir mer engstelig med tanke på en mulig abort, finnes det sikkert muligheter til å ta en ekstra ultralyd i en by nær der du bor.

Den blødningen du beskriver at du har hatt, er ganske typisk for det man ofte får etter en gynekologisk undersøkelse.

Takk for raskt svar og en flott svartjeneste! :-)

Det var godt å høre at blødningen er vanlig etter gynekologisk undersøkelse, jeg visste ikke det, men regnet kanskje med det. Jeg får vel prøve å ta det med ro og regne med at alt er i orden, og være glad for at kvalmen har gitt seg! Hverdagen er i allefall mye enklere.

Igjen - tusen takk for svar, jeg føler meg lettet og mye tryggere på at alt er i orden nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar og en flott svartjeneste! :-)

Det var godt å høre at blødningen er vanlig etter gynekologisk undersøkelse, jeg visste ikke det, men regnet kanskje med det. Jeg får vel prøve å ta det med ro og regne med at alt er i orden, og være glad for at kvalmen har gitt seg! Hverdagen er i allefall mye enklere.

Igjen - tusen takk for svar, jeg føler meg lettet og mye tryggere på at alt er i orden nå! :-)

Hei Polaris,

tenkte jeg skulle tipse deg om at sykehusene vel har vaginal UL, der du allerede nå vil kunne se om hjertet slår og alt er OK. Så slipper du å bekymre deg,- OG,- i verste fall, OM noe skal ha gått galt, så slipper du å vente til kroppen tar affære selv (som kan ta veldig lang tid faktisk).

Uansett er det veldig vanlig at kvalme kommer og går, det er HELT normalt.

Lykke til videre med magen,

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar og en flott svartjeneste! :-)

Det var godt å høre at blødningen er vanlig etter gynekologisk undersøkelse, jeg visste ikke det, men regnet kanskje med det. Jeg får vel prøve å ta det med ro og regne med at alt er i orden, og være glad for at kvalmen har gitt seg! Hverdagen er i allefall mye enklere.

Igjen - tusen takk for svar, jeg føler meg lettet og mye tryggere på at alt er i orden nå! :-)

Hei Polaris,

tenkte jeg skulle tipse deg om at sykehusene vel har vaginal UL, der du allerede nå vil kunne se om hjertet slår og alt er OK. Så slipper du å bekymre deg,- OG,- i verste fall, OM noe skal ha gått galt, så slipper du å vente til kroppen tar affære selv (som kan ta veldig lang tid faktisk).

Uansett er det veldig vanlig at kvalme kommer og går, det er HELT normalt.

Lykke til videre med magen,

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...