Gå til innhold

Uten oppfølging ved seponering av litium


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Skrev lenger nede "seponering av litium" om min far (en eldre mann) som ikke tålte lenger litium. Han har ikke fått noen annen medisin i stedet for den. Siden jeg vet du tidligere har skrevet at personer som har hatt psykose(noe han har hatt og med diagnosen manisk depressiv) kan få det lettere enn de som aldri har hatt det, er dette noe nå som opptar meg. Han er nå kommet hjem og får ingen oppføling på sin psykiske tilstand. Etter mitt synspunkt er det vel best han får oppfølging for å forebygge slike psykoser og at behandling heller er vanskeligere. Eller er det mange som ikke får tilbakefall om de slutter med medisinen? Er i tvil om vi skal ta kontakt med fastlegen for å presse på med oppfølging eller om vi skal se det ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig som du sier at en som har hatt en psykose tidligere er mer utsatt for å få nye psykoser.

En som har bipolar lidelse er også mer utsatt enn andre som ikke har en psykisk lidelse.

Syns dere må presse på for å følge opp den psykiske tilstanden, ja!

Det er vel like viktig å være frisk psykisk som fysisk!

Vet det er noen antipsykotiske medisiner som brukes i behandlingen av bipolar lidelse, dette er relativt nytt. Kanskje dette er noe for han?

Kan hende det står noe om det på:

www.psykiskhelse.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tilbakefallsraten ved seponering av litium (uten å erstatte det med annet tilsvarende medikament) er ca 90% på 3 måneder!

Derfor bør/må din far få tilbud om vurdering hos psykiater + annen medisin snarest.

Det kan være tilstrekkelig at hans fastlege konfererer med en psykiater per telefon vedr medisinering.

Alternative medikamenter er Orfiril, Lamictal og Tegretol. Hvilket som egner seg aller best, avhenger av din fars psykehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...