Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 21 som i det siste har vært svært plaget av tilbakevendende urinvegsinfeksjoner. Det siste året har jeg hatt sju, fire de siste fire månedene. Ingenting ser ut til å hjelpe. Jeg har prøvd tranebærtabeletter som forebyggende, men det var det ingen hjelp i. Jeg har vært hos lege og fått resept på Trimetoprim. Dette virker fint når tabelettene begynner å virke, men det er veldig vondt før det. Ellers følger jeg rådene fra legen, om vannlating før og etter sex, og går minst mulig med g-string siden jeg har hørt at det ikke er bra heller. Jeg drikker appelsinjus, som hjelper å skylle ut bakteriene.Jeg begynner fort å fryse, og siden jeg med unntak av en gang har fått dette om vinteren når det er kaldt, har jeg en mistanke om at det kan være noe av grunnen. Jeg bruker p-piller, bør jeg og kjæresten min heller gå over til å bruke kondom? Jeg har lest at i usa fantes det noe nytt som skulle gjøre at en i nær fremtid slapp urinvegsinfeksjoner, vet du

hva dette er, og om det er tilgjengelig i Norge?

Jeg trenger gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88700-urinvegsinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

malinli1365380447

Jeg har hatt akkurat samme problem som deg. Det er ikke gøy å spise pencillin hele tiden. Jeg slet med urinveisinfeksjon i over to år, 10 ggr på et år!! Ingenting hjalp. Jeg ble immun mot trimetoprim så jeg måtte begynne med sterkere mediciner. Men plutselig så fikk jeg det ikke mer. Jeg kan fortsatt kjenne litt av det, men det bryter aldrig helt ut mer. Jeg vet fortsatt ikke grunnen til det.

En venninde av meg er også veldig plaget, men nå har legene funnet ut at hun har nyrestein og at det er grunnen til alle infeksjonene. Du bør gå og få tatt ultralyd og røntgen av urinveiene dine, så kanskje de finner ut va det kommer av.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88700-urinvegsinfeksjon/#findComment-485125
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Først må legen finne ut om det er noen ekstra vanskelige bakterier du har hatt ( dette er trolig gjort). Noen må ha en liten dose forebyggende antibiotika-kur noen måneder, for at irritasjonen i blæren skal roe seg. Men med såpass hyppige infeksjoner, bør man nok snart tenke på å utrede med å få tittet inn i urinblæren, eller ta en røntgen-undersøkelse ( urografi). Jeg har dessverre ikke hørt om den medisinen fra USA, regner med at det publiseres her når den er klar for salg i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88700-urinvegsinfeksjon/#findComment-486983
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...