Gå til innhold

påvisning av cöliaki, kostråd

Anbefalte innlegg

cöliaki-stine

Elisabeth Endsjø skriver i sin artikkel om cöliaki: "Dietten skal dessuten være næringslett, det vil si at den skal inneholde lite fett og sukker... I dag kan man imidlertid ved hjelp av en enkelt blodprøve påvise cøliaki i laboratoriene..".

Det finnes intet i litteraturen som tilsier at den glutenfrie kosten skal väre 'näringslett'? Den glutenfrie kosten skal ha samme energi- og näringsinnhold som vanlig kost. Evt. kan det väre nödvendig med vitamin- og mineraltilskudd i en overgangsperiode.

Ikke heller kan man påvise cöliaki ved hjelp av en blodpröve. En blodpröve kan derimot gi en indikasjon på cöliaki, men for fullstendig diagnose kreves tynntarmsbiopsi!

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære cøliaki-Stine

Du har helt rett i dine kommentarer til artikkelen vedrørende cøliaki som Elisabeth Endsjø skrev. E.E.s artikkel er et referat og sammendrag av en faglig artikkel (full referanse står under artikkelen til E.E.) og denne artikkelen hadde uheldigvis ikke poengtert viktigheten av tarmbiopsi. Næringslett kost kan være en fordel i en overgangsperiode etter nyoppdaget cøliaki, men skal selvfølgelig ikke fortsette etterhvert som tarmen normaliseres.

cöliaki-stine

Kjære cøliaki-Stine

Du har helt rett i dine kommentarer til artikkelen vedrørende cøliaki som Elisabeth Endsjø skrev. E.E.s artikkel er et referat og sammendrag av en faglig artikkel (full referanse står under artikkelen til E.E.) og denne artikkelen hadde uheldigvis ikke poengtert viktigheten av tarmbiopsi. Næringslett kost kan være en fordel i en overgangsperiode etter nyoppdaget cøliaki, men skal selvfølgelig ikke fortsette etterhvert som tarmen normaliseres.

Hei igjen!

Jeg skulle gjerne hatt referanser som stötter teorien om 'näringslett' kost. Laktosereduksjon er det eneste jeg har sett dokumentert. Hva med sukker og fett? Hva er mekanismene bak slike restriksjoner?

cöliaki-stine

Kjære cøliaki-Stine

Hei igjen!

Jeg skulle gjerne hatt referanser som stötter teorien om 'näringslett' kost. Laktosereduksjon er det eneste jeg har sett dokumentert. Hva med sukker og fett? Hva er mekanismene bak slike restriksjoner?

Hei igjen!

Kjære Stine

Jeg har lett i litteraturen og snakket med kliniske ernæringsfysiologer og må gi deg helt rett - det er ingen dokumentasjon på næringslett kost. Det å unngå melkeprodukter (pga laktosen), i alle fall den første tiden etter diagnose, er som du også er inne på godt dokumentert. Grunnen til at dette med næringslett kost kan ha sneket seg inn er nok at noen voksne cøliakere som får diagnosen stilt sent ikke blir symptomfrie med glutenfri kost. Da har legene på infividuelt grunnlag forsøkt andre kostmanipuleringer. Men dette er ikke noe som skal gå ut som generell veiledning til cøliakere.

Takk for at du tok opp dette og fikk det presisert.

Hei igjen!

Kjære Stine

Jeg har lett i litteraturen og snakket med kliniske ernæringsfysiologer og må gi deg helt rett - det er ingen dokumentasjon på næringslett kost. Det å unngå melkeprodukter (pga laktosen), i alle fall den første tiden etter diagnose, er som du også er inne på godt dokumentert. Grunnen til at dette med næringslett kost kan ha sneket seg inn er nok at noen voksne cøliakere som får diagnosen stilt sent ikke blir symptomfrie med glutenfri kost. Da har legene på infividuelt grunnlag forsøkt andre kostmanipuleringer. Men dette er ikke noe som skal gå ut som generell veiledning til cøliakere.

Takk for at du tok opp dette og fikk det presisert.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...