Gå til innhold

Betablokkere


Torg1365380448

Anbefalte innlegg

Torg1365380448

Ser i Store Norske Leksikon at betablokkere ikke er å anbefale mot nervøs skjelving, o.l. Jeg har fått anbefalt og skrevet ut betablokkere av legen min nettopp mot dette

(nervøsitet under tale i forsamlinger).

Dette har vært til stor hjelp.

Er det riktig at dette ikke er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vitenskapelige studier har vist at betablokkere er så lite virksomme at de ikke anbefales som angstbehandling.

Alle studier baserer seg på resultater på en større gruppe personer og sammenlignet med placebo (narremedisin).

Når det på individnivå (i dette tilfellet deg) har en utmerket virkning, er det ingen grunn til at du ikke skal fortsette å ta dem i situasjoner der du har behov.

Det er også stor forskjell på å ta dem fast, med de bivirkninger det har, og som i ditt tilfelle der de ta av og til i spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torg1365380448

Vitenskapelige studier har vist at betablokkere er så lite virksomme at de ikke anbefales som angstbehandling.

Alle studier baserer seg på resultater på en større gruppe personer og sammenlignet med placebo (narremedisin).

Når det på individnivå (i dette tilfellet deg) har en utmerket virkning, er det ingen grunn til at du ikke skal fortsette å ta dem i situasjoner der du har behov.

Det er også stor forskjell på å ta dem fast, med de bivirkninger det har, og som i ditt tilfelle der de ta av og til i spesielle situasjoner.

I mitt tilfelle er angsten sekundær, d.v.s. det er frykten for at pulsen skal komme ut av kontroll med påfølgende stemmeskjelving, stotring, m.v. som skaper angst. Og det er vel grei skuring at hjertefrekvensen (maxpulsen) blir lavere dersom man tar betablokkere? Jeg har i allefall opplevd det slik - når jeg skal tale, framlegge ting, lede møter e.l. når jeg har tatt betablokkere, da kommer også en viss puls, skjelving, m.v. ,men den går ikke til det ekstreme lenger. Viss jeg graderer hjertebank fra 1 til 10, og den er 10 ved ekstrem panikk og 1 normalt, da blir den rett i 10 uten betablokkere. Da er det f.eks. helt umulig å snakke i hele setninger uten å gispe innimellom. Men med betablokkere går hjertebank og pust bare til nivå 4,5,6, jeg er fortsatt drittnervøs, men likevel så greier jeg å snakke. Tror ikke at dette er placeboeffekt.

problemet med denne typen nerver er at man etter hvert utvikler sosial angst - man blir redd for å være redd, derfor unngår man alt som har med framlegging, "køsvaring", høytlesning, o.l. å gjøre. Jeg opplever at dette mønsteret nå er brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...