Gå til innhold

vise smerten?

Anbefalte innlegg

Psykologen sa til meg i går at jeg må tørre å vise smerten min til de som jobber her på avdelinga...men jeg er redd...også vet jeg ikke helt hvordan jeg skal vise den...

Jeg har prøvd flaskekasting (det likte de ikke), jeg har prøvd å si ifra -før- kutting (det hjalp ikke), det er akkurat som om smerten min må vises fysisk, ord er ikke sterke nok.

Hvordan kan jeg vise den? Tør jeg i det hele tatt å vise den? Er redd for å knekke sammen, men dette er kanskje stedet å knekke sammen på?

De er så sterke de følelsene jeg undertrykker, som en udetonert bombe, tør jeg la den smelle?

Men dere... hvordan viser man smerten uten å bli utagerende, uten å vende det mot seg selv, uten å la det gå ut over andre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88997-vise-smerten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingrid26

Vet du vanilje, det du spør om er kanskje noe av det vanskeligste å svare på for oss som er i samme situasjon...

Jeg vet ikke helt selv, men jeg har jo erfart at selv om også jeg mang en gang har følt og føler at ord ikke kan beskrive min smerte, så har det likevel hjulpet å få ordene ut..uansett hvor jævlig det er...og uansett hvor mye trang jeg har til å gjøre andre selvdestruktive ting..

Enten skrive eller snakke, enten med deg selv eller med en du har tillit til. Smerten letter også når du får gråte...

Har du forresten prøvd *denge-løs-pute-metoden*? Det kan jo være noe hvis du føler du må få ut noe...

Eller trene...

Æsj, dette er ikke lett og jeg svarer nå i litt hastverk..., men ville så gjerne prøve å gi deg et svar. Hvis jeg kommer på noe klokere så skal jeg slenge det på senere :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88997-vise-smerten/#findComment-488030
Del på andre sider

Gjest Ingrid26

Vet du vanilje, det du spør om er kanskje noe av det vanskeligste å svare på for oss som er i samme situasjon...

Jeg vet ikke helt selv, men jeg har jo erfart at selv om også jeg mang en gang har følt og føler at ord ikke kan beskrive min smerte, så har det likevel hjulpet å få ordene ut..uansett hvor jævlig det er...og uansett hvor mye trang jeg har til å gjøre andre selvdestruktive ting..

Enten skrive eller snakke, enten med deg selv eller med en du har tillit til. Smerten letter også når du får gråte...

Har du forresten prøvd *denge-løs-pute-metoden*? Det kan jo være noe hvis du føler du må få ut noe...

Eller trene...

Æsj, dette er ikke lett og jeg svarer nå i litt hastverk..., men ville så gjerne prøve å gi deg et svar. Hvis jeg kommer på noe klokere så skal jeg slenge det på senere :-)

jeg vet det er vanskelig, alle her inne vet hvor vondt og vanskelig dette er.

OG jeg vet også at fornuften ikke er like sterk når man føler smerten så intenst...da tyr man jo til de mestringsstrategiene man har tillært seg, og det er vel det dette dreier seg om... det å nå måtte lære nye mestringsstrategier og pluss at man må lære å _akseptere_ følelser og å _vise_ følelser. Lære å sette ord på dem, kjenne på dem, si dem høyt, -leve ut smerten på en mer konstruktiv måte...Gråte når du er trist og lei, kjenne sinne og rette det mot de som fortjener det og da på en sunn måte - gjennom ord... Lære deg å sette dine egne grenser. Du må tillate deg alle slags følelser. Og du må tillate deg selv å ha det godt - bli trygg på deg selv. Ja du må bli kjent med deg selv...og det tar tid - TID!!!

TID....

Og det krever enormt med krefter, opp og nedturer osv...

Men det nytter å kjempe :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88997-vise-smerten/#findComment-488092
Del på andre sider

PÅ SMI på Levanger har de en sånn sak som boksere trener slag mot, til bruk når de som trenger det må få ut frustrasjon og raseri.

Kan det være noe for diverse psykehus, også?

Ellers har jeg ikke noe godt råd.

De som jobber på avdelinga burde ha utdanning som gjorde at de skjønte når folk hadde det vondt.

Utagering er ikke lurt!

Sjølskading er heller ikke lurt.

Prøv med ord, rop, skrik, gråt!

Og skriv - det er du flink til.

Tenker på deg og ønsker deg alt godt.

Trøsteklem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88997-vise-smerten/#findComment-488194
Del på andre sider

Hei vanilje:-)

Jeg tenker at det er feil å si at du skal vise smerten til andre - den kan ikke vises... Derimot tror jeg det er et stort poeng at du forsøker å ta kontakt med personalet når du har det vondt, og at du forsøker om det kan hjelpe å være sammen med dem. Kanskje vil du ha nytte av å forsøke å snakke med dem når du har det som verst - men kanskje er det også like nyttig om dere kan gjøre noe sammen slik at du har noe å holde på med en stund...

Å vise smerten er etter min mening et feilspor - å snakke om smerten og be om hjelp til lindring tror jeg derimot kan være essensielt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/88997-vise-smerten/#findComment-488270
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...