whauk Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Hei, Jeg er en 20 år gammel jente som for litt siden var på en standard gynekologisk sjekk hos legen min. I dag fikk jeg brev i posten fra legekontoret mitt hvor det stod: "Underlivsprøven du tok viste at du har rikelig med vekst av underlivssopp (Candida albicans). Dersom du har symptomer som kløe og svie i underlivet kan du kjøpe Canesten kombinasjonspakkning på apoteket. Dersom du ikke har noen symptomer trenger du ingen behandling." Det stod selvfølgelig tilslutt i brevet at dersom jeg har noen spørsmål kan jeg ta kontakt med legekontoret. Nå er det jo fredag, og legekontoret mitt er stengt i helgen, så jeg håper at dere kan hjelpe meg og svare på noen av mine spørsmål. Jeg har vert litt på noen nettsider og prøvd å lese litt om Candida albicans, og jeg må si at det jeg leste skremte meg.. Det høres jo ut som om det er umulig å bli kvitt, og skader kroppen min svært mye! Det står en del om mat jeg ikke bør spise, og medisiner jeg ikke bør ta. Blandt alt dette står også p-pillen. Jeg går på en p-pille som heter Trionetta, og det har jeg gjort i snart 4 år.. Er dette skadelig for meg nå?? Det var jo svært lite med informasjon i det brevet jeg fikk, så ingenting er egentlig helt klart for meg ennå.. Jeg vet liksom ikke seriøsiteten i det hele, hvor alvorlig det er! Jeg kan ikke si jeg har merket noen symptomer på hverken kløe eller svie i underlivet, vil det da si at dette ikke er farlig for meg? Det stod jo at hvis jeg ikke hadde disse symptomene, så trengte jeg ingen behandling.. Er jeg utenfor en eventuell "faresone"? Det stod jo også at jeg har "rikelig med vekst" av soppen, vil dette bare fortsette å vokse og vokse helt til det virkelig blir et problem for meg? Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe dette? For noen måneder siden ble jeg sammen med kjæresten min, og vi er inne i et fast og seriøst forhold. Er det noen fare for at denne soppen kan smitte over på han ved samleie?? Det stod skrevet en medisin jeg kunne kjøpe hvis jeg hadde symptomene, vil dere anbefale meg å ta denne medisinen selv om jeg ikke kjenner noe til noen symptomer? Jeg håper dere kan svare meg på mine spørsmål så fort som mulig, for jeg blir bare mer og mer bekymret jo mer jeg tenker på dette!! Vær så snill, fortell meg litt om hva dette er og om jeg er i en eller annen form for "faresone"! Fortell meg hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette her!! Det skremmer meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89001-candida-albicans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lisz Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Oj..mange spørsmål på en gang....kanskje litt sent å svare nå men jeg gjør det likevel;) Candida albicans er en gjærsopp som kan gi ubehag(svie,kløe) i underlivet. Den tilhører normalfloraen, men ved de rette betingelsene kan soppen formere seg og gi ubehag. Dette er en vanlig "soppinfeksjon" og har du ingen plager så trenger du ikke behandling. La kroppen din ordne opp i "problemet" selv, og kanskje etter en stund vil bakteriefloraen i underlivet komme i balanse igjen. Har aldri hørt om at du ikke kan ta p-piller når du har gjærsopp, men det kan du jo undersøke nærmere. Har heller aldri hørt om at det er ting du ikke bør spise, men jeg vet at glukosemengden i vevet ditt kan påvirke veksten av soppen. Mennesker som har diabetes er mer utsatt. Det er mulig at partneren din kan bli smittet ved samleie. Det at det sto "rikelig med vekst" i brevet, sier bare noe om mengden av sopp som ble funnet i prøven din. Soppen vil ikke vokse ukontrollert, men er du normalt frisk vil floraen i underlivet mest sannsynlig komme i balanse igjen etter en stund. Du trenger ikke bekymre deg over dette. Bakteriefloraen i underlivet kan lett som bare det komme ut av balanse og det er helt vanlig (og plagsomt for mange,kløe/svie). Dette kan skje bare du bruker "feil" såpe i underlivet til at du går i trange bukser.... Lykke til da:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89001-candida-albicans/#findComment-488264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
whauk Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Oj..mange spørsmål på en gang....kanskje litt sent å svare nå men jeg gjør det likevel;) Candida albicans er en gjærsopp som kan gi ubehag(svie,kløe) i underlivet. Den tilhører normalfloraen, men ved de rette betingelsene kan soppen formere seg og gi ubehag. Dette er en vanlig "soppinfeksjon" og har du ingen plager så trenger du ikke behandling. La kroppen din ordne opp i "problemet" selv, og kanskje etter en stund vil bakteriefloraen i underlivet komme i balanse igjen. Har aldri hørt om at du ikke kan ta p-piller når du har gjærsopp, men det kan du jo undersøke nærmere. Har heller aldri hørt om at det er ting du ikke bør spise, men jeg vet at glukosemengden i vevet ditt kan påvirke veksten av soppen. Mennesker som har diabetes er mer utsatt. Det er mulig at partneren din kan bli smittet ved samleie. Det at det sto "rikelig med vekst" i brevet, sier bare noe om mengden av sopp som ble funnet i prøven din. Soppen vil ikke vokse ukontrollert, men er du normalt frisk vil floraen i underlivet mest sannsynlig komme i balanse igjen etter en stund. Du trenger ikke bekymre deg over dette. Bakteriefloraen i underlivet kan lett som bare det komme ut av balanse og det er helt vanlig (og plagsomt for mange,kløe/svie). Dette kan skje bare du bruker "feil" såpe i underlivet til at du går i trange bukser.... Lykke til da:) I og med at jeg ikke kjenner noen av symptomene, så stoler jeg på at kroppen min tar seg av dette, og får alt i balanse igjen! Tusen takk for svaret ditt, det hjalp meg, og det roet meg veldig ned! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/89001-candida-albicans/#findComment-488290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.