Gå til innhold

kvalme

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i et par ukers tid nå opplevd perioder med svak kvalme, særlig om morgenen og kvelden. Den gir seg når jeg spiser og/eller drikker, og er mer irriterende enn plagsom. Jeg har ikke diare eller oppkast, og er kvikk og rask (god allmenn-tilstand). Mener også at kostholdet mitt er rimelig balansert. Røyker ikke. Har ant. en smule laktoseintoleranse (får brystsmerter ved for mye melk og ost), men ellers intet spesielt i kostholdsveien. Går for øvrig på en sprøytekur mot pollenallergi for tiden. Har tatt noen få piller mot halsbrann/sure oppstøt, og det synes å hjelpe - men eg. har jeg jo ikke symptomer på disse tingene. Føler at dette er "for lite" å plage min fastlege med, men vil samtidig helst vite hva det er som gir denne svake kvalmen. Kan det være et magevirus eller tegn på magesår? Sikkert ikke enkelt å gi et fasitsvar på pr. mail, men noen ledetråder finnes kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89172-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Er graviditet utelukket? Det at plagen lindres ved mat-inntak, kan tyde på litt sår mageslimhinne. I dette tilfellet vil syre-reduserende midler, eks.Tagamet hjelpe. Kraftigere kurer fåes på resept. Fastlegen din kan også evt. utelukke en spesiell bakterie ( helicobacter) som kan gi magesår. Kvalme kan skyldes annet tarm-besvær, oftest treg fordøyelse. Dette kan lindres med kost-omlegging, eller kur med tabletter som stimulerer tarmene. Kvalme kan også skyldes en rekke andre forhold, alt fra skader i hjernen, balanse-organer, infeksjoner eller psykisk stress. Særlig dersom plagene øker på bør dette undersøkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89172-kvalme/#findComment-490068
Del på andre sider

Er graviditet utelukket? Det at plagen lindres ved mat-inntak, kan tyde på litt sår mageslimhinne. I dette tilfellet vil syre-reduserende midler, eks.Tagamet hjelpe. Kraftigere kurer fåes på resept. Fastlegen din kan også evt. utelukke en spesiell bakterie ( helicobacter) som kan gi magesår. Kvalme kan skyldes annet tarm-besvær, oftest treg fordøyelse. Dette kan lindres med kost-omlegging, eller kur med tabletter som stimulerer tarmene. Kvalme kan også skyldes en rekke andre forhold, alt fra skader i hjernen, balanse-organer, infeksjoner eller psykisk stress. Særlig dersom plagene øker på bør dette undersøkes.

Graviditet er definitivt utelukket. Siden innsenderen faktisk er mann...:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89172-kvalme/#findComment-490844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...