Gå til innhold

Er det helseskadelig å jobbe nattevakter?

Anbefalte innlegg

Gjest en nattevakt

Jeg har begynt å jobbe nattevakter. Jobber fire og tre netter annenhver gang, med en uke fri i mellom. Jeg merker at jeg har problemer med å smu tilbake døgnet etter at jeg har hatt nattevkakter. Jeg føler meg også i dårlig form. Jeg drømmer mye om nettene nå (har ikke gjort det tidligere), jeg føler meg ikke uthvilt, og føler meg deprimert.

Fortsetter under...

Jeg jobba som nattevakt i åtte år, og selv om jeg fikk god utelling reint lønnsmessig, så var det ofte et jævla slit. Må nevne at jeg jobba 100%, fordelt på 70-80% natt og resten på dag/ettermiddag. Når jeg i tillegg er et ihuga A-menneske, så sier det seg selv at jeg hadde visse problemer i forhold til døgnrytmen.

Jeg måtte ha 5-6 nattevakter i slengen for å komme inn i mønsteret med å være våken på natt. Derimot bød det ikke på vanskeligheter å snu tilbake. Det gikk nærmest av seg selv. Pga lite søvn på dagtid, alt fra 3 til 6 timer, ble jeg sløv og hadde lite energi til husarbeid, familie og samvær med venner.

Legger ved en link til deg:

http://www.arbeidstilsynet.no/publikasjoner/arbeidervern/art35.html

Isåfall hadde jeg vært død for lengst!

Du skal nok bare venne deg til det. Når jeg er på jobb går jeg ofte nattevakt i f.eks. 3 uker, og så har jeg 2 dager jeg jobber om dagen og 1 dag om natten og så 1 uke nattevakt igjen (og så 4 uker fri). Slitsomt i begynnelsen, men man venner seg til det.

Gjest Uglemor

For meg var det en vanesak. Jeg jobber 80% natt og trives greit med det. Det beste er at man får mye fri, nå er jeg midt i friuka. Koser meg, treffer venner, har tid til å gjøre husarbeidet unna mens ungene er i barnehagen.

Alternativet for meg er å jobbe tredelt turnus, og det syns jeg er mye mer slitsomt! Da blir det jo endel nattevakter uansett...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...