Gå til innhold

Hvor mye kan jeg si ?


Gjest redd mamma

Anbefalte innlegg

Gjest redd mamma

Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep da jeg var barn, og har nå konfrontert familien med det.Det har vært tøft å ta dette fram, og prisen er det jeg som har betalt.Dette har selvsagt preget familielivet, og våre to barn på 7 og 11 år er også preget.Overgriperen er i familien vår.Jeg har nektet barna våre å ha noe med han å gjøre, og de vil vite HVORFOR han har vært slem mot meg da jeg var barn( det har jeg fortalt).Datteren min sier hun blir redd når jeg ikke sier HVA han har gjort med meg.Hva skal jeg gjøre ? Hvem kan jeg snakke med ?Hva kan hun få vite ?Hun spør om han har slått meg ? Har han stjelt noe fra deg ?Dette er et familie medlem hun møter på til stadighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Det er jo noe som heter 'har man sagt A, må man si B'. Sånn som jeg ser det tror jeg det ville være til det beste å fortelle barna dine om hva denne mannen gjorde mot deg. Ikke nødvendigvis nøyaktig hva, men hva det egentlig dreide seg om. Som datteren din sier, så blir hun redd når hun får vite at den mannen er farlig, men ikke får vite hvorfor. Det kan nok føre til mange rare tanker og fantasier hos et lite barn. Det er klart barna vil bli redde for denne mannen om de får vite hva han gjort mot deg, men jeg tror likevel uvissheten deres er verre å leve med..bare et synspunkt..kan være det ikke høres riktig ut for deg..det er jo tross alt du som må være midt oppi det her..ønsker deg/dere lykke til iallfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må jeg si meg helt enig med Caloni. Du kan ikke si A uten å følge opp med B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ble selv utsatt for seksuelle overgrep som barn. Jeg har ikke barn så jeg har ikke vært i samme situasjon som deg, men vil allikevel prøve meg på å svare deg.

Jeg er enig i det NHD og Calòni sier om at de bør få vite noe om det som har skjedd. Du behøver ikke å gå i detalj, men heller pynte litt på sannheten. F.eks. kan du si at han noen ganger tok på deg (nedentil/puppene/rumpa) og at du ikke likte at han gjorde det. Du kan prøve å forklare at grunnen til at du har hatt det vondt er at du syntes det var ekkelt at en voksen mann tok på deg på den måten og at du fortsatt tenker litt på det. Her kan du jo faktisk både få fram at det ikke er greit at voksne gjør slikt og at man selv bestemmer hvem som skal ta på kroppen sin. Viktig å få fram overfor barna dine at det hele var hans skyld og at du selv ikke har noe å skamme deg over.

Barna kan lett få et inntrykk av at du skjulte dette fordi du skammet deg over det og at det dermed er din egen skyld. Du kan jo prøve å forklare det med at du syntes de var for små før, men at du nå synes de er store nok til å høre det.

Kanskje din egen åpenhet kan føre til at barna føler at de kan snakke mer åpent med deg? :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...