Gå til innhold

Til...tja, meg selv?

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren

I går kom telefonen jeg ventet på. Ville jeg ha den? ......nei....og...ja....

Bestefar er død. Den eneste av mine besteforeldre jeg har hatt et flott forhold til. Smak på ordet - "bestefar" - det rommer ikke lite. Det ligger varme, trygghet og livserfaring i det ordet. Og en slik bestefar var han.

97 år ble bestefar, en kjempealder. Men hva gjør det så lenge han - helt til de siste 2-3 årene - har hatt en kjempehelse. Hørselen sviktet først, deretter ble det vanskelig å gå. Men intellektet beholdt han, til siste dag.

I "alle år" har vi feiret jul sammen - julen 2002 var den første han ikke orket.

Bestefar har i flere år sagt at han var fornøyd med hva livet hadde gitt, han var klar for å dø - ja, han ønsket det. Men som han tidvis sa med et saktmodig smil, "jeg kan jo ikke noe for at jeg våkner hver morgen." :-)

Jeg var ikke der når han døde, men det var mine foreldre. Han var så fredfylt og vakker, fikk jeg høre etterpå. Det tror jeg på. "Jeg er så sliten" sa han stadig oftere den siste tiden, så når han nå er død, vet jeg at han gjorde det fredlig og trygt - det var dette han ønsket. Slik sett er jeg glad på hans vegne.

Det er rart å både sitte med tårer i øynene og være glad på samme tid. Glad på hans vegne - trist på egne vegne.

37 år er jeg blitt - men de gode minnene er på netthinnen som om de skjedde igår. Turene på hytta som guttunge, åpningen på sommeren og lukkingen til vinteren, vedhogging hjemme, ruteknusing og annet. Bestefar håndterte alt med sin store ro, og sitt gode humør. I voksen alder - helt opp i 90-årene hans, har vi hatt gode diskusjoner om politikk og samfunnsliv - engasjert og kunnskaprik, med samme humør og livsglede som i yngre dager.

Jeg har så mange gode minner... :-)

Hvil i fred, Bestefar.

*klem fra barnebarnet ditt*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89317-tiltja-meg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Så nydelig skrevet *klump i halsen og tårer i øynene*

Det er godt å ha så mange gode minner om besteforeldrene sine. Det har jeg om besteforeldrene mine på morssida også. Mormora mi er dessverre død, og jeg gruer meg vilt til den dagen jeg mister bestefaren min også.

Sender deg mange tanker i en tung stund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89317-tiltja-meg-selv/#findComment-489433
Del på andre sider

Tenk på at han har lagt inn årene, sitter tilbakelent, hviler og at du sitter på aktertofta og hører lyden av vanndråper fra årebladene. Tenk at sporene etter båten er igjen på vannflaten og baugen på båten traff en myk, liten odde med gress på og stanset.

Tenk at solen går ned og det som er igjen er solvarme, nære minner etter dagen.

Du har brukt kameraet ditt, samlet stemninger, sitter igjen med følelsen av en lang og innholdsrik dag.

Lytt til lyden av dråpene, se at roeren er sliten. Det har vært en god dag og det er inderlig godt at det er natt.

Ferden er over og du er heldig som fikk være med.

Det ser ut som om din bestefars liv var levd. Levd liv er ingen selvfølge. Mange mennesker avslutter uten å ha fylt dagene, uten å ha vært til stede for noen. Din bestefar var der åpenbart for deg.

Godt da, at han fikk avslutte rolig, verdig og uten smerte. Godt at du har alle de gode minnene. Han visste nok det da han overga seg til hvilen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89317-tiltja-meg-selv/#findComment-489724
Del på andre sider

Ååh... så trist. Det er alltid trist når noen dør, uansett hvor ventet det er, eller hvor gamle folk har blitt.

Det er godt å sitte igjen med mange gode minner, men veldig sårt å tenke på at man ikke skal få oppleve mer sammen med den det gjelder.

Jeg er en veldig lettrørt person, så etter å ha lest innlegget ditt triller visst tårene her... Jeg føler med deg, mistet selv en person som sto meg nær i desember, også hun ble veldig gammel. Etter hundre år er man klar for å hvile, men... samme hvor forberedt man er, så er det veldig trist likevel...

Kondolerer, Ørkenvandreren. Ta vare på de gode minnene!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89317-tiltja-meg-selv/#findComment-489856
Del på andre sider

Hm. Fint innlegg. Jeg trur jeg skjønner hva du mener. Og som du sier, han var gammal og hadde levd et godt liv. Det var fint han fikk dø mett av dage. Men for deg og de andre som sitter igjen er det klart at savnet er tungt å bære.

Kanskje dere kan ha deres bestefar som et lite forbilde? I det å gjøre livet til noe meningsfylt for seg sjøl, og i tillegg, ikke minst, for andre:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89317-tiltja-meg-selv/#findComment-491368
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...