Gå til innhold

Jeg er et egg...

Anbefalte innlegg

...og inne i meg vokser det to personer; JegErIngenting og JegErNoe.

Før var JegErIngenting den største. Hver gang JegErNoe prøvde å si eller mene noe, ble hun kakket i hodet og trykket

ned igjen. For hun måtte ikke komme her og innbille seg ting.

JegErIngenting har lært gjennom mange år at hun ikke har noen annen verdi enn den nytten hun har når hun gjør det andre ber henne om. JegErNoe var aldri noen trussel, for hun var så liten og lett å trykke ned igjen. Det fantes ingen krig, for det var ingen motstand.

Nå har det som næret JegErIngenting blitt borte...-og hun krymper. Hun lever bare på minner nå, og det verdensbildet hun har blitt overbevist om. Men de er sterke.

Samtidig som JegErIngenting krymper, har JegErNoe vokst. Hun finner mer næring, men er så usikker på om det er sannhet i den?

Det er ikke lenger noen krav som må oppfylles eller plikter som må utføres. Nytteverdien er borte, men finnes det noe annet som gir verdi?

Nå er de ca. like store de to, og det er trangt inne i egget. De fyker i tottene på hverandre hele tiden, og verden er ikke stor nok for dem begge - det er krig...

Nå finnes det motstand og trussler på begge sider, og krigen er så slitsom. Det er ikke næring nok i egget til at begge kan bestemme, men heller ikke næring nok til å krige så mye lenger. En må vinne til slutt...

Men JegErIngenting har fremdeles så gode argumenter og logiske tenkninger. Det virker bare som om alle utenforstående er enig med JegErNoe, til tross for JegErIngenting sin kunnskap om verden, livet og sin egen verdi.

De sier hun fremdeles tror at verden er flat, selv om alle andre vet at den egentlig er rund.

Den vesle eggeplommen som nærer disse to vet ikke riktig hvem den skal sende næringen til lenger. Den er i villrede.

Vil krigen vare for alltid? Vil én vinne til slutt - og hvem fortjener seieren?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89335-jeg-er-et-egg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjære, fudgde.

du skriver så bra. så ufattelig bra. så himla godt at jeg sitter her og griner når jeg leser ordene dine. de gjør godt og de gjør vondt. men takk for at du setter ord på mine følelser også.

lenge siden jeg har vært her inne nå, men ser fram til en lite comeback om kort tid. har fått meg datamaskin og internetten skal liksom komme i dag. men telenor er så treige..

skulle ønske jeg kunne kakke hull på egget, ta ut delen som forteller at du er noe, sette den i en vakker vase og vanne den så den vokser. mamma lærte meg som liten at man ikke vanner egg, men i min verden gjør man det! :)

klemmer deg alt jeg kan her jeg sitter og tenker på deg.

tenker på dere alle her inne. ser virkelig fram til å være litt mer på nett igjen.

inntil videre: lykke til og vann deg selv.

stor styrkeklem fra agapetos

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89335-jeg-er-et-egg/#findComment-490203
Del på andre sider

Hei, kjære deg..!

Du er så utrolig flink til å skrive og illustrere... Det er aldri vanskelig å få med seg poenget i innleggene dine, vennen... og det er nok mange som kjenner seg igjen i det du skriver... hvertfall jeg...

Disse to inne i egget finner nok ut av det til slutt.. tror du ikke...?

*klemmer*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89335-jeg-er-et-egg/#findComment-492301
Del på andre sider

JegErIngenting og JegErNoe lever i alle mennesker.

Hos de fleste så lever JegErIngenting i en tilværelse uten særlig innflytelse på det mennesket den lever hos. JegErNoe er hos de aller fleste den dominerende kraften hos h*n.

Når h*n er sårbar, i situasjoner ved personlige nederlag, tap og tilsvarende vil JegErIngenting kunne slå seg opp og ha reéll innflytelse i livet til vedkommende.

Men så lenge det ikke er snakk om en så stor trøkk at h*n går inn i en depresjon, så vil JegErNoe raskt kunne ta grep og holde på overtaket.

Hos de som er heldige har JegErIngenting vært en så svak kraft at h*n knapt har merket at den er der. Hos andre har JegErIngenting hatt mye livskraft fra begynnelsen av, eller har fått næring i oppveksten, og blitt en man må kjempe bevisst mot.

Hos deg har JegErNoe blitt undertrykket av krefter utenfor din kontroll over lengre tid - krefter som har gitt masse næring til JegErIngenting.

Som følge av faktorer både i og utenfor deg selv har du nå kommet inn på et spor i livet der JegErNoe har fått en vitamininnsprøytning.

Kampen mellom de er en kamp som vil ta mye tid enda, men jeg har tro på at JegErNoe til slutt vil klare å få overtaket og vokse seg sterk, mens JegErIngenting vil ende opp som litt grums i eggehviten - som igjen vil kunne bli litt større i situasjoner der du er sårbar, men ikke lenger en faktor av de dimensjonene den har og har hatt hos deg.

JegErNoe vil gå av med seieren - og det vil være en spesielt velfortjent seier for deg, idet du har svært mange gode kvaliteter i deg som er til glede og støtte for dine omgivelser.

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/89335-jeg-er-et-egg/#findComment-494114
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...