Gå til innhold

Kjekt å ha . . . .


tiburon

Anbefalte innlegg

Det er snart jul og jeg hadde virkelig gledet meg til å feire jul sammen med min kjæreste gjennom 2 år. Jeg har en datter som feirer sammen med meg og min familie annethvert år og dette er et høydepunkt for henne. Min kjæreste har vært skilt i snart 7 år og har frem til nå feiret julaften sammen med sin eks-kone og deres felles barn. Det samme skjer i år fordi han overhodet ikke er interessert i å feire jul på et nytt sted og jeg må følge min datters ønske. Det er hans eks-kones tur til å barna denne julen. Hans forslag er at han kommer ned til meg og mine foreldre etter at kvelden er over, men jeg tror ikke det . . . Han mener jeg er totalt kompromissløs og mitt spørsmål er da; er jeg virkelig det siden jeg ikke nøyer meg med smuler? Jeg mener at en eller annen gang må han rive seg løs fra gamle vaner og innstille seg på noe nytt. Han har ikke noe lyst til å reise hjem til tomt hus og da er det greit å kjøre i et langt stykke for så å returnere dagen etter. Jeg føler meg nesten som han elskerinne som han kaster smuler til og som egentlig ikke bryr seg noe spesielt om - en sånn kjekk å ha dame.

Jeg er fryktelig skuffet og lei meg.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ekskone selv

Jeg synes du virkelig skal respektere en mann som tar såpass hensyn til sine egne barn. Julaften er noe spesielt, og da er det godt å ha både mamma og pappa der. Jeg synes det virker som han er en fornuftig og fin mann. Og husk: Han er IKKE far til ditt barn. Han har ansvaret først og fremst for å ta seg av sine egne.

Jeg er separert, og vi skal feire jul sammen av hensyn til felles barn. Håper vi kan fortsette med det, så lenge ingen av oss har barn i nye forhold.

Jeg skjønner jo at den dagen du og kjæresten får egne barn sammen, vil det stille seg annerledes. Men enn så lenge, feirer du jul med din datter og dine foreldre, og lar han være en god pappa for SINE barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virkelig skal respektere en mann som tar såpass hensyn til sine egne barn. Julaften er noe spesielt, og da er det godt å ha både mamma og pappa der. Jeg synes det virker som han er en fornuftig og fin mann. Og husk: Han er IKKE far til ditt barn. Han har ansvaret først og fremst for å ta seg av sine egne.

Jeg er separert, og vi skal feire jul sammen av hensyn til felles barn. Håper vi kan fortsette med det, så lenge ingen av oss har barn i nye forhold.

Jeg skjønner jo at den dagen du og kjæresten får egne barn sammen, vil det stille seg annerledes. Men enn så lenge, feirer du jul med din datter og dine foreldre, og lar han være en god pappa for SINE barn.

Det er vel ikke helt slik. Hans egentlig ønske er at vi skal feire jul sammen hjemme hos ham, men siden jeg må ta hensyn til min datter og hennes ønske om å feire jul sammen med min familie, blir det ikke slik. Han var egentlig innstilt på å feire jul uten sine barn for første gang siden skilsmissen for 7 år siden og mente selv at det var på tide å gjøre noen forandringer. Men siden jeg ikke har anledning til å feire hjemme hos ham velger han nok en gang å feire sammen med sin eks-kone fordi han ikke på noen måte er villig til å feire jul sammen med meg og min familie fordi for han vil bety forandringer men ikke helt i tråd med hva han egentlig hadde planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei "tiburon"!

Du er nok i godt selskap med mange som alt bekymrer seg for julen. Denne høytiden som er så full av følelser og forventninger.

Vi som har mange forhold å ta hensyn til, enten som steforeldre, som separerte, forlatte, jeg vet ikke hva, vil streve med å skulle innfri forventningene til både små og store familiemedlemmer akkurat i julen.

Jeg forstår at du har forventninger til din kjærestes valg denne julen. Samtidig velger du på vegne av din datter å feire med din familie.

Dere styres begge av følelsesmessige hensyn, og slik har de fleste det. Jeg har vondt for å se at du blir brukt som "kjekt å ha".

Hos oss har vi voksne blitt enige om at vi må vike våre egne behov på julaften, til fordel for barnas.

Visst er julefeiringen spesiell, men jeg er redd for at i mange familier blir diskusjonen om hvem som skal være sammen med hvem så sterk og følelsesladet, at den heller bidrar til å skape splid i stedenfor glede over å være sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt slik. Hans egentlig ønske er at vi skal feire jul sammen hjemme hos ham, men siden jeg må ta hensyn til min datter og hennes ønske om å feire jul sammen med min familie, blir det ikke slik. Han var egentlig innstilt på å feire jul uten sine barn for første gang siden skilsmissen for 7 år siden og mente selv at det var på tide å gjøre noen forandringer. Men siden jeg ikke har anledning til å feire hjemme hos ham velger han nok en gang å feire sammen med sin eks-kone fordi han ikke på noen måte er villig til å feire jul sammen med meg og min familie fordi for han vil bety forandringer men ikke helt i tråd med hva han egentlig hadde planlagt.

Må si jeg er enig med ekskone her!At han prioriterer å være sammen med sine barn i julen,istedetfor å feire sammen med hele din familie er forståelig.Ettersom du setter ditt barns ønske fremst,må også han få lov til å gjøre det for sine,som sikkert ønsker å ha sin far hos seg akkurat denne kvelden i året!Den dagen dere kan feire julen sammen som en "familie",helst med begges barn,kan det heller bli en forandring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kremt kremt

Jeg synes du virkelig skal respektere en mann som tar såpass hensyn til sine egne barn. Julaften er noe spesielt, og da er det godt å ha både mamma og pappa der. Jeg synes det virker som han er en fornuftig og fin mann. Og husk: Han er IKKE far til ditt barn. Han har ansvaret først og fremst for å ta seg av sine egne.

Jeg er separert, og vi skal feire jul sammen av hensyn til felles barn. Håper vi kan fortsette med det, så lenge ingen av oss har barn i nye forhold.

Jeg skjønner jo at den dagen du og kjæresten får egne barn sammen, vil det stille seg annerledes. Men enn så lenge, feirer du jul med din datter og dine foreldre, og lar han være en god pappa for SINE barn.

Og den dagen du finner en ny skal du - din nye mann og din eksmann feire jul sammen...jaja..kan bli festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...